Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/4 2011, 22:54 (4740 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Carsten,

Hej Per
Tusind tak for henvendelsen.


jeg har også altid været interesseret i Frederikshavns gamle station, efter adskillige sommerferieophold på Elmevej i årene 1956-1967.
Den gang fik man en gratis skolebillet og mon der findes noget skønnere end at starte en sommerferie med en togtur fra Helsingør til Frederikshavn. Der var dampmaskiner og nok at holde øje med.
Det var dengang alle vinduer i vognene kunne åbnes og husk at det var solskin hver dag!

Solen skinner skam også mere her i Østkystens smørhul, i forhold til så mange andre steder i landet, så det lyder skam plausibelt :-)

Inden jeg ryger helt tilbage til bænken foran signalhytten på perronen ved SBs drejeskive, må jeg hellere holde mig til emnet:

-Måske du kan få flere billeder hos fotografen fra "Frederikshavn Jernbanestation". Før bogen får sit endelige udseende er der fravalgt mange fotos.

Nå ja, jeg kunne jo prøve at kontakte Peter Haagen og høre om han har flere billeder fra dengang. Hans billeder til bogen var af lidt "usædvanlige" motiver og var taget fra lidt "usædvanlige" vinkler, så de har været yderst nyttige til at få nogle detaljer på plads.
Forfatteren til bogen, redaktør Lauge Bock fra Frederikshavns Avis, lever vist endda også endnu.

-Har du kontakt med H0 Ålborg?

Jow, jeg kender skam Lars Nilsson & co. i Aalborg og fik også lov til at se hans billeder dengang i 1997.
Jeg vil snart kontakte Lars igen og høre, om jeg må have lov til at se billederne igen.

-Har du kontakt med Frederikshavn Modelbaneklub?

Jeg har været medlem af klubben ommertrent fra starten, men er dog langsomt "gledet ud" af rækkerne, bl.a. fordi jeg p.t. har mit studie at koncentrere mig om.
Som det fremgår af billedet i første indlæg i denne tråd, så var den udstilling, jeg lavede i 1997, netop lavet i Frederikshavn Modeljernbaneklub's regi.

-Kommunes arkiv?

Eftersom at Frederikshavn Gl. Station blev nedrevet i foråret 1980 videregav Frederikshavn Kommunes allerede dengang byggesagen (inkl. nedrivningssagen) til Bangsbo Museum - som nu har måttet videre give disse arkivalier til det nyoprettede stadsarkiv for Frederikshavn og omegn.
I 1995-1997, hvor byggesagen stod på Bangsbo Museum's arkiv, kiggede jeg den igennem flere gange, og fik (købte!) kopier af bygningstegningerne, som jeg som nævnt i første indlæg i denne tråd rentegnede, så de alle var i 1:87 og så de fejl, som måtte være på originaltegningerne, blev rettet.

-Dem der har skrevet bøger om SB og FFJ?

Bl.a. er Arnold Andersen, Sæby, en af mine gode bekendte.
Dog har jeg ikke kontaktet Limfjordsbanen, som udgav bogen "På Togtur i Nordjylland" og hvor nogle af medlemmerne sikkert ville kunne bidrage med yderligere oplysninger eller evt. billeder.

Har du eventuelt selv nogle billeder fra dengang, Per ?.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak