Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/4 2011, 07:34 (4739 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tusind tak for, at du vil vise dine billeder.
De er en guldgrube af nye oplysninger for mig, og en stor hjælp til at få lavet tegningerne færdige.

Jeg opsummerer lige, idet jeg stadig mangler billeder af:

- hele hovedbygningens perronside (her mangler jeg nu kun billeder af forbindelsesmuren mellem posthuset og hovedbygningen, hvorpå der hang reklamer)
- gårdsiden af toiletbygningen ved sydenden af hovedbygningen
- den noget uskønne pølsevognstilbygning (fra 1970'erne) på hovedbygningens gadeside
- gårdrummet mellem remisen og smedien, som viser indgangsdøren til opholdsrummene i den kombinerede smedie, velfærds- og vandtårnsbygning syd for remisen
- gårdrummet mellem remisen og smedien, som viser indgangsdøren og det store vindue i den vestlige ende af remisens sydgavl (dette fremgår klart af Georg Schmidt's billeder af smedien - tusind tak :-) )
- kedelbygningens vestlige facade med indgangsdør
- skurene, der var påbygget posthusets nordende
- indgangsdøren i huset for vognopsynet (som lå mellem toiletbygningen og Fiskepakhuset)
- brændstoftankene ved remisen
- nogle af de mindre bygninger, så som cykelskuret mellem huset for vognopsynet og Fiskepakhuset
- brevdueforeningens skur på Parallelvej, ret nord for Shell-bygningen (mangler både billeder og tegning)
- lokomotivmesterboligen på Parallelvej (mangler både billeder og tegning)
- vejerboden ved vognvægten ret vest for Shellbygningen (mangler både billeder og tegning)

Georg, har du også billeder af de lidt mere "obskure" steder som f.eks. gårdrummet mellem smedien og remisen, som viser indgangsdøren til opgangen til overnatningsrummene i den kombinerede smedie, velfærds- og vandtårnsbygning ?.
Og eventuelt også billeder af gårdrummet mellem stationsbygningen og toiletbygningen/lampisteriet ?. Her mangler jeg oplysninger om, hvordan dørene i toiletbygningen så ud, og hvor de var placeret, eftersom at toiletbygningne blev bygget om flere gange, hvorunder vinduer og døre "skiftede plads", ligesom det også var tilfældet med hovedbygningens perronside.
Endnu en gang tusind tak for billederne, Georg, og på forhånd tak til alle for eventuelle nye bidrag til "detektivarbejdet".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak