Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danmarks korteste perron?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2011, 17:22 (4734 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Bl.a. på fri strækning er der jo som regel en rampe/trappe af træ, men her på havnebanen var sådan en "lavteknologisk" grusperron sikkert fuldt ud tilstrækkelig ?.
Så mit gæt er stadig, at perronen var der for at gøre op-/nedstigningen lettere for LKF eller rangist - måske især fordi han skulle ringe til stationen fra skabet ved "perronen".
Du kan se rangergrænsemærket umiddelbart ved siden af - mellem skabet og sporet - hvor rangertræk jo skal standse. Sandsynligvis har man skullet kontakte stationen inden viderekørsel mod hovedsignalet for havnebanen ?.
Jeg kan ikke huske at have set, hvor hovedsignalet stod (hvis der var et), men i så fald skulle det stå cirka 50 meter længere fremme, i retning ind mod Frederikshavn Gl. Station (?).

Kære Carsten

Jeg tror, du har ret. Jeg tror dog ikke, at der har været et signal. For hvis der havde været det, ville jeg med stor sandsynlighed have ofret det et billede.

Det lyder logisk, at holde foran rangergrænsemærket. Ikke blot logisk - det var jo et krav. Det er bare spøjst, at man har placeret "perronen" på vestsiden af overkørslen; for det har jo haft den konsekvens, at toget har skullet holde ude i overkørslen, mens lkf/rangerlederen steg ned, snakkede i telefon og steg op.

Alt dette har sandsynligvis været beskrevet i en lokal instruks. Eller det har måske været beskrevet i SIN (V), hvis ældre sider jeg i skrivende stund ikke har ved hånden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak