Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/4 2011, 17:48 (4756 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tusind, tusind tak for flere af dine "guldkorn" fra Frederikshavn Gl. Station.
Det er første gang, at jeg ser kedelbygningens "bagside" (dvs. facade mod vest). Nu vil jeg også kunne lave tegningen af kedelbygningen færdig, nu hvor jeg kan se, hvordan døren så ud.
Ja, der er "sus i skørterne" på vores nuværende Rådhusplads - den er ommertrent altid vindomsust og hundekold, selvom om sommeren, og den bliver bl.a. derfor ikke brugt til ret meget - andet end at ligge og se "pæn" ud. Der har f.eks. engang været arrangeret torvemarked på Rådhuspladsen, men det blæste ommertrent væk i den stride vestenvind.
Og i smøgen mellem "førerbunkeren" (dvs. vores "smukke" betonrådhus) og det nyere Musiske Hus ved siden af, bliver vinden ganske rigtigt "presset sammen", når det blæser en god gedigen "Kræn West", og så gælder det om at holde på hue og andet løsøre, når man runder hjørnet i sydenden af Rådhuset. Trærækken langs vestsiden af Frederikshavn Gl. Station gjorde uden tvivl god fyldest i den henseende.
HD-vognen, som har "sat sig på tværs" ved Kedelhusets sydgavl engang i slutningen af 1971, rummede en "dampgenerator", som blev forsynet med fyringsolie fra den 300 hl tank, der var anbragt i nordenden af kulgården.
Denne tank ser ud til at være en underjordisk tank, som er blevet anbragt over jorden - muligvis er det en brugt tank, der var tale om ?. På et andet billede, jeg har set af den, ser den ud til at være malet med tjære, hvilket jo var almindeligt for underjordiske tanke.
På billederne ser det ellers ud som om, at den gamle kulfyrede kedel i Kedelhuset stadig blev brugt, idet der helt frem til stationens lukning fortsat lå en dynge kul i den tilbageværende (nordlige) del af kulgården - og tilmed var "smalsporsbanen" i kulgården der stadig, inkl. vogn, sådan at der stadig kunne trilles forsyninger ind til den gamle kulfyrede kedel i kedelhuset, uden at skulle bruge den gamle trillebør med jernhjul, som også residerede i kulgården.
Den gamle kedel kunne ifølge lokomotivmester Poul Erik Christensen, Rydal, være ret så "grådig" og skulle "fodres" med uhyrlige mængder kul på de kolde dage.
På dine billeder kan karnappen på lokomotivmesterboligen, som jeg har manglet gode billeder af, desuden også ses tydeligt, og ligeledes også et udsnit af Brevdueforeningens skur/klubhus umiddelbart ved siden af.
Tusind tak for kigget, Georg :-)
Og skulle du have flere billeder af Frederikshavn Gl. Station, som du gerne vil dele med os andre, så på forhånd tusind tak.
Intet er for småt eller ubetydeligt, for hver eneste af dine billeder har for mig afsløret nye detaljer og været en stor hjælp.
Endnu en gang tusind tak :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak