Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Man skulle have fulgt DB's eksempel

af Henrik Hansen, Vejen, 29/4 2011, 19:57 (4739 dage siden) @ andersj

Mon ikke også at man havde valgt at renovere dem, hvis man havde vist at vi i 2011 stadig ikke havde IC4 i normal drift? Efter planen skulle alle Bn, ME og MR forlængst være smeltet om til cykler og radiatorer, mens spaghettien gled rundt i det danske landskab.

Enhver organisation, også DSB, må løbende tilpasse sine planer til virkeligheden, men i dette tilfælde virker det som om DSB har haft lidt for stor tillid til sine egne planer - og Ansaldos kompetancer.

Mange kunne tidligt se, både interne og eksterne, at IC4 bestemt ikke var lige om hjørnet, ja faktisk er det omkring 8 år siden det første togsæt skulle være i drift. Til trods for det har man i større og større omfang gået over til 'dynamisk vedligehold' af sit materiel, hvor man nok burde have benyttet sig af 'forebyggende vedligehold' istedet.

Resultat af denne strategi gjorde at man var nødt til at udrangerer Bn materiellet, den manglende vedligehold igennem flere år har gjort det umuligt at køre videre med, uden betydelige omkostninger til en renovering - en vedligeholdelse var ikke længere nok...

DSB har kort sagt 'gjort i nællerne' ved til stadighed at køre sin positive spin-strategi omkring IC4, men virkeligheden indhenter den dygtigste spin-doktor, hvilket man nok må sige efterhåden er sket for IC4-projektet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak