Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn gamle havnestation

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/5 2011, 21:05 (4739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er imponeret over sporanlægget på Havnestationen.
Jeg husker kun svagt Havnestationen, men kan til gengæld bedre huske selve stationen, så dine billeder af Havnestationen er et kærkomment "gensyn".
Jeg skal da vist også have tegnet Havnestationen/færgeterminalen på et tidspunkt, så den også kan bygges som model.


Kære Carsten

Efter min vurdering mangler der to hovedværker i dansk jernbanelitteratur: "Den store Havnebanebog" og "Den store Sidespor-på-fri-bane-bog":-). Om de nogensinde bliver skrevet, er ikke godt at vide. Jeg gjorde det gerne, hvis ellers evner og tid rakte. Så det må jo nok blive i et andet liv. Hvorom alting er: Jeg kan ikke lade være med at købe postkort med havnebaner på. Så derfor skal du ikke snydes for nedenstående.

Forum må gerne gætte på årstal, lokomotiv og vogne (jeg kender ikke selv svaret).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Frederikshavn gamle havnestation. Postkort. Årstal? Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas :-)

Tusind tak for postkortet.
Det må være fra sidst i 1960'erne - et sted mellem 1966 - 1970.
Der ses bl.a. en fabriksny Volvo FB88 (uden dæk), som er klodset op på kajen. Der er jo gennem tiden (og bliver det stadig) blevet importeret utallige svenske køretøjer (Volvo personbiler, lastbiler, buschassisser og landbrugskøretøjer, samt Saab personbiler og Scania lastbiler og buschassisser) via Frederikshavn Havn.

Anden vogn efter MY'en ser lidt "mystisk" ud - er der mon tale om en tysk vogn ?.
I så fald er det muligvis "Nordpilen", som holder ved perronen ?.
Er der nogen, som kan se hvilke(n) vogn(e), der er tale om ?.

Ja, disse bøger kunne der godt være brug for.
Måske var det lige en opgave for Bane Bøger at udgive en sådan bogserie ?.
Og hvem ville mon påtage sig opgaven at skrive dem ?.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak