Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Steff, 12/5 2011, 20:08 (4725 dage siden) @ Per Sørensen

Godaften til alle I gæve gætterister!

Nej Per, det er du ikke, SELVOM jeg ikke lige havde tænkt på mit navn i den forbindelse, ville være lidt mere udspekuleret.;-)
Det er tunellen fra "Kødsporet" langs Ingerslevsgade under rundkørslen ved Dybbelbro station og ind til "Den hvide Kødby" fra 1930´erne.
I selve kødbyen var der en sporareal på (vistnok) tre/fire parallelle spor og så igen enkeltsporet helt op til den "Brune kødby", der hvor DGI byen idag ligger.
Hvornår man sløjfede sporforbindelsen helt ved jeg ikke, men jeg har altid haft lyst til at efterforske hvor langt man kunne komme.
Jeg prøvede fra "kødbysiden" og fik lov til at gå ind i tunellen, der ender ved en mur ca. 50 meter inde. Man kan tydeligt se betonmurbuerne, men jeg tror at den høje "perron" er kommet til senere. Profilet for sporet passer heller ikke rigtigt som Thomas rigtigt påpegede. Det er et kød engros fima der anvender tunellen til oplagring.
[image]
Her ses indgangen til tunellen fra kødbyen mod Ingerslevgade/Dybbelsbro.
[image]
Her er udsigten fra tunellen og ind mod selve kødbyen.

Lidt mærkeligt at forestille sig "Kødmaskinen" (en litra F II normalt, senere diesel) køre igennem og trykke stammen ind og senere hente de tomme vogne, der nu bruges som ilgodsvogne ud i landet.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak