Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Hilsen fra Svendborg" (6 billeder) - plus lidt mere

af Aleman, 8/11 2010, 05:46 (4890 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Selv om jeg med jævne mellemrum har frekventeret Svendborg, er det nok ikke det sted, hvor jeg har fotograferet mest. Det hænger nok også sammen med, at privatbaneæraen jo var forbi, da jeg begyndte at færdes på Sydfyn med kamera …...

Som en beskeden kvittering for de Svendborg-indlæg, der på forskellig vis har dukket op her i forum, bl.a. dette, vil jeg præsentere et kort strejftog over tid.

Jeg lægger ud med et postkort, købt i kiosken på Svendborg St. i 1958:

[image]

Mit bud er, at kortet er fra 1953-54, idet jeg vurderer, at de 2 DSB-rutebiler kan være de 2 AUSTIN-busser (419 og 420), DSB Rutebiler i Svendborg modtog i 1953. Karosserierne er tydeligvis fra DfA i Odense, der netop på dette tidspunkt havde introduceret denne nye karosseriform. Kunne bussernes tilkomst måske oven i købet skyldes Svendborg-Fåborgbanens nedlæggelse?

Selv om privatbaneæraen var ovre, kunne man alligevel møde ”eksotisk” materiel i Svendborg:

[image]
DSB Df 131, Svendborg 25.07.1962 (nm).

Søfartsskolen ses i baggrunden. Df 131 ex SFJ 31 blev bygget i 1914 af SFJ selv og var kendelig på bl.a. domernes facon. De 3 Hs-maskiner bagved er nr. 391, 384 og 393.

Mo-tog fik jeg aldrig fotograferet – de var jo overalt! Men røde tog:

[image]
MRD-MR+MRD-MR (tog 2758), Svendborg 24.06.1983 (nm).

Og:

[image]

[image]
MQ 4951-4971, Svendborg i juni 2001 (nm).

Endelig runder jeg af med et postkort fra banernes barndom i Svendborg:

[image]

Bedste hilsener
Niels

Til Niels.

Tak for nogle meget spændende billeder fra Svendborg. Postkortbilledet har moret mig meget - i en 7-års periode boede jeg lige bagved foto-standpunktet med frit udsyn over banegården. Af ændringer i gadebilledet kan man nævne, at den lille helle, hvor pølsevognen meget strategisk er placeret, siden da er vokset betydeligt og nu strækker sig hen til stationens hovedindgang. Hellen kaldes lokalt for 'Langelinie'.
Posthuset bagest er til salg/leje, og det er gode, rummelige lokaler, skulle jeg hilse og sige.

Men hvad jeg især studsede over, er billedet af MR/MRD fra 1983. Der, helt yderst til venstre, holder nemlig min daværende 'bil', en orange Citroën 2 cv Azu ('vaskebrædtet'). Det var den eneste af slagsen i miles omkreds, og jeg holdt netop meget lige der på 'Langelinje'. Desværre er billedet for pixeleret til, at jeg kan nærlæse nummerpladen, men det må være min gode, gamle 'Clotte-Skrotte', som venner kaldte den. Til sidst bestod den mere af glasfiber og epoxy end af jern...
Jeg kvitterer med et par andre Svendborg-billeder:
[image]
I løbet af 1990'erne kunne man ofte se besynderlige tog i Svendborg. Den 10. februar 1995 havde byen endda besøg af hele to forskellige, private operatører, næsten som en forsmag på de truende privatiseringer. På billedet foroven ses OHJ DL 39, der afhenter nogle FAF-silovogne til SFvJ i Faaborg. Med sig har lokomotivet en ex-Mayovogn samt en personvogn. Turen gik til Ringe, hvor maskinen løb om og trak toget til Faaborg. Ja, det var tider, hvor man stadig kunne køre lidt rundt på Fyn! Lynetten i baggrunden holdt og hvilede sig - den var kommet langt, langt hjemmefra.
[image]
Det var Hornbækbanens Ym 53, der tilbragte weekenden i Svendborg. En skam, at det ikke var sådanne tog, der kom til at afløse MR-togene - de havde været bedre end de talentløse Desiroer, der kører nu, hvor to passagerer kun lige kan klemme sig ned ved siden af hinanden i de umagelige sæder (Desiroerne er jo cirka 30 cm smallere end rigtige tog, og det mærkes). Benpladsen er heller ikke for god, men den var meget værre i de tyske, røde udgaver - der til gengæld havde en afskærmet 1. klasse med ret god plads (nedklasseret til 2. klasse).
Nå, men der kørte også andet materiel på Svendborgbanen:
[image]
En dag i 1996 kom Nærumbanens Regiosprinter nemlig på besøg. Hensigten var at afprøve denne sporvogn på banen. Den var da også lys og rummelig, men knapt så komfortabel på længere rejser, så den kørte tilbage til sin hjemegn efter et par ture. Her ses den den 19. september i byen, mens en af de lokale bybusser hilser den - farvemæssigt havde de to passet godt sammen.
[image]
Og her er Regio-Sprinteren klar til afsked - tilbage til Sjælland!

Venlig hilsen,
Aleman


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak