Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

TIB, SIN og SR (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2011, 20:23 (4616 dage siden) @ Lars B. C.

Hej Thomas.

Det er godt nok en kæmpe, måske umulig, Sisyfos-opgave du har givet dig selv.
Bare til SR er der allerede over 2000 rettelsesblade og TIB Vest er vist oppe over 4000.
Problemstillingen må bl.a. være at definere hvilke "udgaver" af f.eks. SR du vil scanne. Spørgsmålet er så om alle disse udgaver er tilgængelige. Rettede blade skulle jo kasseres når de blev taget ud af reglementet.

Nogle gange er der kommet måske 100 rettelsesblade på en gang, andre gange kun 1 side med rettelse af et komma. For et par år siden blev den sidste af de originale sider i SR rettet, så der er ikke nogle af de oprindelige sider tilbage.

Alt andet lige så har jeg et SR i original udgave fra 1975 uden rettelser, dvs alle sider hedder xx-1. Jeg har også et introduktionshæfte til 1. udgave af SR hvor ændringerne i forhold til SIR er beskrevet

Held og lykke med arbejdet

Lars

Kære Lars

Jeg erkender, at det er en stor opgave. Og det kommer til at tage tid. Jeg trøster mig så med, at på et eller andet tidspunkt sprang man 1.000 rettelsesblade over i et af de tre delprojekter (jeg husker i skrivende stund ikke hvilket).

Jeg startede selv ved DSB 1. februar 1980 og blev der til 31. december 1999 og i den periode smed jeg - i teorien - ikke de gamle sider ud (man er vel ægte nørd). Men det betyder bestemt ikke, at der ikke er mange og store huller. For når man skifter fra "driften" til "administrationen", er der ikke pligt til nøje at holde TIB, SIN og SR up to date - i hvert fald ikke i den del af administrationen, som jeg var i og hvor jeg sørgede for at være på fordelingslisten mere af interesse end af pligt.

Jeg vil helt klart gerne tage i mod dit tilbud om at låne 1. udgaven af SR og jeg vender tilbage, når jeg når dertil.

I øjeblikket overvejer jeg at starte med TIB, idet jeg har en 4-5 komplette TIB fra 1930'erne, 1950'erne og 1960'erne (husket efter hukommelsen) - dvs. inden epoken med rettelsesblade og ringbind. Og så bliver der da også lidt at kigge på fra starten.

Endelig kan jeg så glæde mig over, at opgaven trods alt får ende en dag, idet de seneste år jo ikke skal skannes, men "kun" ordnes.

Jeg har i årenes løb og i sær de seneste år ærgret mig over ikke at have TIB, SIN og SR komplet og jeg kan fornemme på mange af indlæggene her på Forum, at det er publikationer, som man kan bruge til mange forskellige ting.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak