Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tråd om Århus.

af Georg Schmidt, 11/9 2011, 10:50 (4610 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Århus rangerbanegård, hovedbremsen ved ryg 1, til højre bremsetårnet med uret og bagved post 2. Godsvognene blev her nedbremset til passende hastighed ind i strækningsristens spor. På pladsen var stativer med hemsko så personalet kunne standse vognene på rette sted og undgå tørning.
[image]
[image]
Det gamle rangerrygsignal hvor vingen midt i 70'erne blev erstattet af et brandgult blinksignal.
[image]
Den dobbeltsporede havnebane med rebroussement ved Åhavevej blev sikkert ikke benyttet så meget som forventet (det var lettere at køre direkte ad spor 500:-D )så højre havnespor var i rigtig mange år benyttet til hensættelse af udrangeret materiel. Til højre ses den føromtalte talviser samt det fremskudte signal for Århus H fra nord. Under bue nr. 2 fra venstre ses rangerbanegårdens kontorbygning som blev benævnt "den røde hytte" med det store AARHUS H skilt.
[image]
HHJ DL 10 med stort tog på vej mod Århus H ca 1978. Til venstre for DL 10 ses et særligt signal ved havnebanesporet. Et tilsvarende stod ved nedkørslen til havnebanen på rangerbanegården. Signalerne kunne vise rødt eller sort. Signalerne var forbundet til en drejekontakt ved rangerformandens plads i den røde hytte og skulle sørge for at undgå "klumpspil" ned i rebroussementet.
Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak