Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vedr rent a lok..

af UTJ, 22/11 2010, 06:13 (4904 dage siden) @ Svend Jensen

Hvorfor er der altid nogen der skal skrive sådan en gang nedværdigende, åndsforladt bavl. Det er da meget muligt, at det er urealistisk at sætte lokomotivet i stand, men so be it..., hvorfor skal der laves dårlig stemning ud af det?

Jeg vil give Niels Munch og Jens Møller ret. Og det er ikke "åndsforladt" at påpege at det er et luftkastel at sætte et eller andet lokomotiv i stand. Der skal plan og finansiering til, og frivillig arbejdskraft er ikke nok. Det viser krisen i danske jernbaneklubber med al tydelighed. Faktisk er det desværre nok sådan, at mange jernbaneklubber har levet af, at kunne få arbejde udført hos professionelle jernbanefirmaer i mange år, heri indbefattet DSB. Men nu er kanalen med brugbare, men kasserede dele ved at være fuldstændigt udtørret og det viser sig ved at stadig færre veterankøretøjer kan køre.

En forretningsmodel omkring et lokomotiv opstår ikke i et diskussionsforum og mange projekter er endt med anskaffelse, hvorefter lokomotivet så blot henstår udendørs i 30 år. For tilsidst at blive endeligt kørt til skrothandleren. Derfor er Jens Møllers kommentar nok mere venlig end som så, til trods for at den nok lyder lidt bastant. Men nogle gange skal tingene vel siges rent ud inden blod, sved og tårer er brugt på at "redde" et køretøj.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak