Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Da togene var brune og man sejlede over Storebælt (Generelt)

af Steff, 12/11 2011, 11:50 (4521 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag Georg!

Jeg har tilladt mig at ændre lidt i hoveroverskriften så det bedre passer til mit spørgsmål.
Du omtaler tog 1016, der gik fra Kh natten mellem søndage og mandage mod Jylland/Fyn.

Da jeg i slutningen af 1960´erne var flittig bruger af sikkert dette tog - hvor ombordstigning foregik lige så almindeligt gennem vinduerne - dukker der nogle spørgsmål op, som dengang åbenbart ikke var aktuelle, man var jo i situationen.
Kan du se afg. Kh og evt. ank. Va.
Jeg mener at man blev smidt af i Korsør for derefter at storme færgen for plads og ditto det samme i Nyborg for plads i toget (civile medrejsende måtte have Kamikaze-tildenser for at prøve at komme ind i den fremstormende hoben mod trapperne).
Har du nogle oprangeringer fra både 1.- og 2. Dc.? Jeg er ikke sikker, men mener at de almindligste vogne var Cc (kupévogne, to mand i bagagenettene, to man på sæderne og en på gulvet), MEN at der også har været lidt CA tyope samt noget "trævogn/ombygningscirkus" af en eller anden herkomst?
Bare lige hvis du havde en af togplanerne ved hånden.

Iøvrigt - som du selv påpeger - rigtigt gode færger (FØR IC færgerne) med god betjening både oppe som nede i salonerne, "herre" og "damer".

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak