Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog på HTJ anno 1988 (Generelt)

af UTJ, 3/1 2012, 19:42 (4469 dage siden) @ KimC

Spændende billeder, tak for dem. Sporarrangementet forrest på remisebilledet er lidt interessant!


Og vist endda det oprindelige fra dengang remisen blev opført.


For mig ser det mere ud som en drejeskive er blevet fjernet og erstattet med de sporskifter man lige havde. Arrangementet med de to midterspor der ligger så tæt på hinanden er ikke specielt hensigtsmæssigt. Havde man bygget remisen med udgangspunkt i sporskifter fra starten, havde der ikke været grund til at lave en runding på den, og man havde øget afstanden mellem de to midterspor så der kunne stå noget i det ene spor uden at hindre brugen af det andet spor.
Omvendt kan man sige, at havde der været en drejsekive havde man også kun kunnet bruge et spor ad gangen.

Den viste sporudfletning er den oprindelige. Remisen er bygget ganske som remiser med drejeskive foran. Men vinklen (hældningen) ved drejeskiver til privatbaner er normalt større end ved almindelige sporskifter, hvor radius i den afvigende gren ikke må blive for lille.

I de oprindelige skitser af Tølløses privatbanegård var drejeskiven placeret foran remisen. Mon ikke remisen blev opført således, fordi både kontrakt med murermester og tegning var færdig, førend beslutningen om at flytte den kommende drejeskive hen ved enden af hovedsporet, hvorved man sparede lidt i længden og dermed kunne få længere omløb på samme plads.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak