Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/2 2012, 18:28 (4456 dage siden) @ ivar

Hej Svend

Tusind tak for de flotte billeder, som Holger Sørensen tog i 1962.
Takket være dem kom der (for mig) nye detaljer frem.


Jeg har idag være en tur i Frederikshavn Stadsarkiv for at granske bygge- og nedrivningssagen for Frederikshavn Gl. Station, og jeg kunne takket være dette billede:

[image]

...nu stad(!)fæste hvor cykelskuret, som der lå en kopi af tegningen af i sagsmappen, lå henne.
Det ser dog lidt mystisk ud med bommen (som jeg ikke har set billede af før), for det ser ikke ud til, at den er lang nok til at kunne række helt hen til gaflen (eller hvad sådan en nu hedder ?), der er monteret ommertrent midtvejs nederst på facaden på det sydlige pakhus (?).


Og tusind for de øvrige billeder, blandt andet dette fine nærbillede af signalposten nord for posthuset:

[image]

Det er første gang at jeg ser et billede af denne signalpost så tæt på, og både dette billede og de øvrige billeder er en stor hjælp i det videre arbejde med tegningerne og bygningen af modeller.
Hvis du har flere af Holger's billeder, som du gerne vil dele med os andre, så hermed på forhånd tusind tak.


Tak for din henvisning til Heljan-modellerne i denne tråd, bl.a. denne:

[image]

...som jeg har investeret i hos den lokale modeltogspusher til billig penge idag.
Beholderen og stigerne ser meget anvendelige ud til et (nogenlunde) korrekt sandtårn af "DSB-model", hvilket dog kræver, at der skal laves et nyt tårn, hvor der er forstærkningsribber foroven under beholderen og ditto ved fundamentet.
I den forbindelse kunne det som nævnt i denne tråd være rart med en tegning eller blot nogle mål på sådan en fætter.
Er der nogen her på Jernbanen.dk, der ligger inde med tegning af eller viden om DSB's sandtårne af denne type, som du/I vil dele med os andre ?.
På forhånd tusind tak.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak