Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Skelhøje station (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2012, 15:31 (4460 dage siden) @ Frank Thybo

Tak for de mange bemærkninger til mit spørgsmål.
mangler der kun oplysninger om hvornår sidesporet bleb anlagt. Er der nogen der ved noget om det?

Der findes en lidt speciel indgangsvinkel, som jeg dog aldrig har forsøgt anvendt i praksis:

Når der med udgangspunkt i et DSB-spor blev etableret et privat sidespor til en virksomhed blev "aftalen" herom tinglyst på den matrikel/de matrikler, som det private sidespor lå på. Den tinglyste aftale benævnes en deklaration.

Når sidesporet nedlægges/optages aflyses deklarationen i tingbogen. Hver deklaration har sandsynligvis været udfærdiget i tre eksemplarer: Ét eksemplar til DSB, ét eksemplar til tingbogen og ét eksemplar til virksomheden.

Det, jeg er lidt i tvivl om, er, hvad der sker med tingbogens eksemplar, når deklarationen aflyses; måske bliver eksemplaret fjernet fra tingbogen. Men selv om selve deklarationen er fjernet fra tingbogen, må tingbogen stadig indeholde oplysninger om, hvornår deklarationen er lyst og hvornår den er aflyst. Og selve lysningsdatoen giver dig med rimelig stor nøjagtighed datoen for sidesporets etablering.

Deklarationer om private sidespor var/er altid yderst informative og detaljerede og (altid) forsynet med et meget nøjagtigt kortmateriale. Jeg har en del sådanne deklarationer i mit arkiv; men jeg har endnu ikke haft tid til at undersøge, om der generelt er noget at hente i de gamle tingbøger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak