Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gjesing sidespor (til Esbjerg Flyveplads) (Generelt)

af Torben Thorsen, 24/4 2012, 16:03 (4379 dage siden) @ Bendix Riis

Jeg læser jeres indlæg. Siden 1989 har jeg forsket i Esbjerg flyveplads og ved en masse om emnet. Vi er faktisk to der er ved at skrive en bog om emnet, og der vil jernbanerne være kortlagt. Der var to vigespor hvoraf den ene var syd for selve flyvepladsen og lige den kender vi ikke rigtig formålet med. Den anden var forsyning til flyvepladsen og ammunitionsdepotet ved Tarp. Det eksisterende vigespor ved Gjesing er af nyere dato og i øvriget lidt nordligere. Så var der et tysk vigespor ved Guldager. Der havde tyskerne en oplagsplads for de store kanoner der skulle ud til Tirbitz stillingen. Tyskerne var vistnok i gang med at bygge eller forstærke jernbanen fra Oksbøl til Blåvand. Det fortælles at broerne ikke kunne bære de 110 ton tunge kanonrør. jeg er ikke sikker på at vi kender hele historien, da der ved befrielsen stod en meget stor blokvognvogn på oplagspladsen, hvad skulle den bruges til? de tre kanonrør blev hugget op og den sidste blev, med special transport kørt til København, som i sikkert har hørt om. håber at det giver forklaring.

venlig hilsen Torben


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak