Jernbanen.dk
DSB Damplokomotiver
DSB Motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DB Schenker Rail
Øvrige/privatbaner
Jernbanebutikken
Artikler
Lokomotivfabrikker
Jernbaneleksikon
Kontakt
Tilpasset søgning

Jernbanen.dk - Offenligt forum for jernbanesnak

Museer og museer ... (Generelt)

af L.H. Jensen, lørdag 05. maj, 2012, 00:54 (383 dage siden) @ Erik V. Pedersen

> ... Du er selv inde på det med ting, der er overdraget til et museum, som så ikke må videregives /-sælges uden på nogle ganske strenge vilkår.

Det er bl. a. her jeg ser et stort problem: Jeg vil ikke overdraget mine "ting" til et museum, hvor jeg risikerer, at man kun tager de "godbidder", man ikke har i forvejen, videregiver noget til lignende institutioner indenfor de strenge rammer, hvor det er tilladt, --og så er "pisket" til at kassere/destruere resten.

Jeg kender reglerne, jeg kender også begrundelserne, --men det er ikke det samme som, at jeg accepterer dem.

Du kan ikke gøre noget ved det, Jernbanemuseet kan ikke gøre noget ved det, Nationalmuseet kan ikke gøre noget ved det, ---- men allesammen/museerne kunne måske i fællesskab gøre noget ved det.

God aften!

Det er nok rigtigt, at Nationalmuseet og de øvrige museer, ikke kan gøre noget, da de er bundet af den gældende lovgivning for statsanerkendte museer .
Men Danmarks Jernbanemuseum er i formel forstand ikke et museum, men derimod en virksomheds - DSBs - egen "private" samling af historiske effekter.

Dermed er det alene ejeren - dvs. DSB - der sætter reglerne for, hvorledes museets genstande og arkivalier skal forvaltes; dog er der nogle ret restriktive regler for offentlige virksomheders arkiver, som reelt vil omfatte størstedelen af museets arkiver fra DSB. Men næppe arkivalier, der er kommet direkte til museet fra eksempelvis privatbaner, virksomheder og institutioner.

Og mht. museets køretøjer må det principielt være museumslederen og over ham DSBs økonomidirektør, der har beslutningskompetancen - den såkaldte "bestyrelse" for museet er vel kun et rådgivende udvalg uden formel kompetance.

vh
LHJ

PS (for god ordens skyld): Ovennævnte bemærkninger er ikke udtryk for nogen som helst holdning for eller imod nogen eller noget, men blot et forsøg på at rette nogle tilsyneladende misforståelser ...

Hele emnet:

RSS Feed af emne