Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Australienstur (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/5 2012, 23:41 (4331 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er hjemme igen i Danmark efter en fantastisk 6 måneders tur til Australien. Jeg landede i Kastrup i torsdags og i min egen seng 43 timer efter jeg stod op i Sydney. Jetlag overstås normalt på et par dage men denne gang har været sej og det er først nu, jeg er ved at være oppe i omdrejninger igen.
Inden afgang fra Sydney benyttede jeg lejligheden til en sightseeingtur på Sydney Central Station og dette bliver den sidste beretning fra min tur i denne omgang.

Den første station i Sydney blev bygget i 1855 i forbindelse med åbningen af den første bane i New South Wales mellem Sydney og Parramatta. Den anden station i Sydney åbnede i 1874 og afløste den første station på samme sted. Stationen blev kaldt for Redfern og blev løbende udbygget til at omfatte i alt 13 perroner. Omkring år 1900 var stationen, trods udbygning, blevet alt for lille til den eksplosive trafik og en ny central station blev planlagt lidt tættere på centrum.

[image]

[image]

[image]

[image]

Arbejdet på den nye tredie station blev påbegyndt i 1901 og i 1906 kunne første del af stationen åbne. Ved åbningen blev to sporvognslinjer lagt om, så de via en rampe fik stoppested lige udenfor den store banegårdshal, der mod byen lå i første sals højde. Sporvognslinjen blev nedlagt i 1957 men genåbnet som Metro Light Rail i 1997.

[image]

Central Stations vartegn - klokketårnet - blev færdigt i 1921 og er 85 meter højt. Siden da er stationen løbende udbygget til i alt 24 perroner, hvoraf to ligger under jorden på linjen til Bondi Junktion, der åbnede i 1979.

[image]

[image]

[image]

[image]

The Indian Pacific var netop ankommet og bestod af to lokomotiver og 24 stålbogievogne. Inden perronen blev toget delt i to dele for at alle vogne kunne komme til perron.

[image]

Denne lange tråd bliver på et tidspunkt bearbejdet til en sammenhængende artikel med flere historier og flere billeder.
Sidste billede i denne omgang er fra Circular Key i Sydney - en af verdens smukkeste byer.

[image]

Cheers! :-)

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB C709HectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak