Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Böda Skogsjärnväg [S] - 12 fotos (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 6/7 2012, 16:55 (4310 dage siden)

Egentlig mangler jeg en kategori, der eksempelvis kunne hedde "Museumsbaner" e.lign. Og hvorvidt vi kan bevæge os udenlands, er vel ikke defineret ud over, at der er opstået en vis kutyme herfor - og desuden skrev UTJ engang: "Vi skal da ikke begrænse os. Gerne billeder fra hele Kalmarunionens område, plus Hertugdømmerne".

I f.m. mit nylige besøg i netop Kalmar var der lejlighed til en afstikker til Öland, svenskernes svar på Langeland :-) .

Og aller överst oppe på Öland ligger Böda kronopark, hvor der tidligere var skovdrift, men som i dag er naturreservat. Her findes Böda Skogsjärnväg, hvor en sympatisk forening holder liv i en bid af skogsjärnvägsepoken (1908–1959) i kronoparken:

[image]

[image]
Dagens trækkraft var dette Jenbach JW20-lok fra 1954.

[image]
På lokomotivværkstedet var 4-koblede "MORMOR" under revision.

[image]

[image]

[image]
Banens hovedstation med remiser og værksted er "Fagerrör".

[image]
Denne vognkasse "LÅDAN" har engang været sporvogn!

[image]

[image]

[image]
Vi har lagt Fagerrör bag os og er på vej ud i Trollskogen, hvor troldenes bolig passeres.

[image]

[image]
Efter 4,2 km og 30 min. er endestationen "Trollskogen" nået, der løbes om, og turen går tilbage til Fagerrör.

Vejret var ikke det bedste; men vi var nok i alt 20 voksne og børn med på denne middagsafgang.

Alle fotos er fra 26. juni 2012 (nm). Og til de, som ved besked: Så fik jeg osse gjort noget togagtigt den 26. juni i år!

Banens hjemmeside, som bl.a. fortæller om skovbanens historie m.v., bør ses: http://www.bosj.se/fag/ .

Områdets historie er nok så meget præget af kapere, pirater og sørøvere, royale som jævne. Erik af Pommern, som jo var dronning Margrethe I's adoptivsøn - og dermed "broder" til Kalmarunionen, blev blot én af dem .....

Men det var før dampmotorerne (the steam-engines) med deres ingeniører (engineers) og brandmænd (firemen) blev opfundet.

[image]

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Böda Skogsjärnväg [S] - 12 fotos - Niels Munch, 6/7 2012, 16:55 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak