Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/1 2013, 13:10 (4085 dage siden) @ Georg Schmidt

Her nogle stykker der måske kan bruges, på nogle lavet udsnit.
Mvh
Georg


Kære Georg

Du besidder en sand guldgrube af billeder fra Frederikshavn Gl. Station.
Jeg jubler over hvert nyt billede, der bliver bragt her i tråden, for der dukker hele tiden nye detaljer op.
Hvis du har flere billeder fra Frederikshavn Gl. Station, som du gerne vil vise frem, så på forhånd tusind tak.

[image]

Tusind tak for billederne af den "ukendte" side af læsserampen.
Det ser ud som om, at bjælkerne/brædderne i rækværket for den på det tidspunkt fjernede kvægfold blot lå "løst" mellem skinneprofilerne, kun understøttet af bolte monteret i gennemgående huller i skinnekroppen (?) (det er rækværket t.v. i billedet).
Hvad er det mon for et rustent stativ, der ligger på kanten af læsserampen ?.

Var den lange røde bygning, der kan ses i baggrunden, en del af det nedlagte Esso-depot, eller blev den opført af el-firmaet, der rykkede ind efter Esso, og har den derved (haft) nogen jernbanemæssig tilknytning ?
Den kunne i placering og omfang godt ligne den bygning, der er med på min sporplan fra 1948, men den kunne godt ligne noget 1960'er byggeri (?).

[image]

Hvad var der mon imellem sydgavlen på vandtårnet og betonkulen ?.
Er der en trappe op til rampen ?.
Der er nemlig "hul i hegnet" af omtrent samme bredde som passagen mellem disse.
Hvad blev kulen/graven egentlig brugt til ?. Hverken den eller vandtårnet er med på den nyeste sporplan, jeg har (rev. november 1948).
På modsatte side stod Skagensbanens vandkran, så damplokomotiverne kunne få slukket tørsten, i forbindelse med at de foretog omløb. Kulen blev måske i den forbindelse brugt til bremsesand/grus ?.

Endnu en gang tusind tak for dine billeder.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak