Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Gråsten station lukket! (Generelt)

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 24/1 2013, 20:19 (4107 dage siden) @ Ove N.

[image]

Rent kulturhistorisk er det efter min mening et vigtigt tema, du der berører.
Gråsten Station er nemlig en af de smukke stationsbygninger i Sønderjylland fra tysk tid, og formentlig af nationale årsager er stort set ingen tyske bygninger i Sønderjylland blevet fredet.

Museumsinspektør Peter Dragsbo fra Museum Sønderjylland berører det i bogen »Skjulte skatte i grænselandet« udgivet af Kasper Lægring og Badeloch Vera Noldus på forlaget Bianco Luno.

»En ubekvem kulturarv?«, spørger Peter Dragsbo i et kapitel i bogen, hvori han konstaterer, at der i årevis har været en negativ holdning til tysk arkitektur i Sønderjylland.

Stationen i Gråsten er tegnet af arkitekten Friedrich Wilhelm Jablonowski, der fra 1890 til 1919 var Baurat i Kreis Hadersleben og Kreis Apenrade (svarende til de gamle Haderslev og Aabenraa amter).

Friedrich Wilhelm Jablonowski var den fremmeste repræsentant for den nordtyske nygotik i Nordslesvig.

Jablonowski kom fra 1898 til 1904 til at stå for byggeriet af de prangende stationsbygninger ved de smalsporede amtsbaner i Kreis Hadersleben (Haderslev Amt), og i årene 1901-1902 byggede han også stationerne ved statsbanerne fra Tinglev og Padborg til Sønderborg.

Gråsten Station er den bedst bevarede. Min morfar, Hans Grøhn, var i en årrække stationsforstander i Rinkenæs indtil lukningen af stationen i 1966, og denne stationsbygnings tilstand har været svingende. I det mindste står den der endnu.

Kliplev Station var i en så dårlig tilstand, at den blev nedrevet i 2004. Avnbøl Station eksisterer endnu, men med nogle ikke særligt kønne ombygninger. Bjerndrup Station blev nedrevet i 2001 – her står pakhuset dog tilbage. Ragebøl og Tørsbøl stationer står også endnu – jeg kender ikke bygningernes aktuelle forfatning. Vester Sottrup Station lignede Avnbøl Station på en prik og blev jævnet med jorden i 1986. Lundtoft Station ved jeg ikke noget om aktuelt.

Lad os håbe, at Gråsten Station bliver fredet og får lov til at stå. Jeg ved, at der er kræfter, der arbejder ihærdigt for en fredning af bygningen.

--
Hans Christian Davidsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak