Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Udflugt på Sallingbanen 1976 (Generelt)

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 9/2 2013, 18:20 (4065 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er nogle flotte fotos, du har taget. Høj kvalitet, når man tager den gennemsnitlige standard fra 1976 i betragtning. Billederne er så klare, at de kommer til at fremstå som om, de var taget i går. Det er de desværre ikke.

Der er ikke meget tilbage af Skive-Glyngøre-banen, selv om man heldigvis har bevaret flere af stationsbygningerne og indrettet et museum i den gamle endestation i Glyngøre,

Har man en særlig interesse i Skive-Glyngøre banen (med overfarten til Nykøbing Mors og Nykøbing station) er Mogens Duus’ bog »Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors« (Banebøger 2009) værd at anskaffe sig.

Det er en meget detaljeret og velresearchet bog med et righoldigt billedmateriale.

Jeg var på sommerferie på Salling for 10 år siden (2003) og havde planer om at cykle på den nedlagte bane. Det blev desværre ikke til noget. Men jeg nåede dog at besøge Durup Station, hvor man morfar var stationsforstander i 1960erne, og også det udmærkede Sallingsund og Omegns Museum i den gamle stationsbygning i Glyngøre.

Her tog jeg nogle af de sidste fotos med mit gamle analoge kamera:


[image]
Durup Station juli 2003.


[image]
Durup Station juli 2003.


[image]
Durup Station fra Møllekærvej.


[image]
Udkørslen fra Durup Station mod Glyngøre.


[image]
Banestien mellem Durup og Glyngøre.


[image]
Dette prægtige vingehjul foran Glyngøre Station.


[image]
Interiør på Sallingsund og Omegns Museum

--
Hans Christian Davidsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak