Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Svend, 2/1 2011, 16:44 (4861 dage siden) @ Steff

Jeg vil så gerne give mig yderligere til kende. For efterhånden nogle år siden fik jeg gjort museet interesseret i at bevare den gamle kommandopostbygning på Frederiksberg station. Den blev pillet ned sten for sten af et professionelt firma - altså på bedste frilandsmuseumsmanér - på museets vegne, og sidenhen tog en signalmekaniker fra den lokale sikringsmesterstrækning initiativ til at nedtage 12/46-anlægget fra stationsbygningen på Frederiksberg og overdrage dette til museet - sammen med andre historiske genstande. Det er således muligt at genskabe et autentisk jernbanemiljø som det så ud fra ca 1930 og 25-30 år frem, hvis .....

Jeg tør ikke engang spørge hvad der er blevet af bygningen ("samlesættet") og centralapparatet, men jeg håber sandelig, at det stadig er opmagasineret et eller andet sted. At det vil være dyrt at opføre, er der ingen tvivl om, men det bør engang indgå som en del af museets samling.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak