Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aktindsigt i toganmeldelser & Tjenestekøreplan Godstog (TKG) (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2013, 10:43 (3999 dage siden) @ Casper

Jeg er ikke ekspert - overhovedet - men jeg ville da forvente at man skulle begrunde sådan et andragende

Jeg er bestemt heller ikke ekspert. Så jeg har måttet en tur i arkivet og hente min gamle lærebog frem. Det drejer sig om Jens Garde, Carl Aage Nørgaard og Karsten Revsbech: "Forvaltningsret - Sagsbehandling", 5. udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2001, ISBN 87-574-0466-6, hvorfra jeg tillader mig at citere:

"Det er i øvrigt uden betydning, hvilket formål den, der begærer aktindsigt, har hermed. Nogen særlig interesse skal ikke dokumenteres eller sandsynliggøres" (side 230).

Jeg tror ikke man kan anmode om fremtidig aktindsigt. Du skal formentlig skrive hvilken sag du ønsker indsigt i - det skal altså være en eksisterende sag

Ikke nødvendigvis. Men der kan afgjort være et problem i den fremadrettede aktindsigt. Min lærebog skriver (side 232):

"Af ordlyden af § 4, stk 1, følger endvidere, at der kun er adgang til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed. En begæring om løbende at blive gjort bekendt med materiale, der fremtidigt indgår eller bliver oprettet i sagen, vil derfor kunne afslås. Offentlighedsloven giver kun ret til aktindsigt i de dokumenter, der eksisterer i forbindelse med sagen på tidspunktet for begæringens fremsættelse."

(Her bemærker vi, at der står "kunne afslås" - ikke "skal afslås").

På den anden side foreskriver lovens § 4 stk 1, at "En forvaltningsmyndighed kan give aktindsigt i videre omfang, med mindre andet følger af regler om tavshedspligt m.v."

Dette benævnes også meroffentlighedsprincippet. Lærebogen skriver herom på side 245:

"I betænkning nr. 857/1978, s. 70, påpeger offentlighedsudvalget, at en forvaltningsmyndighed ikke alene bør undersøge, om en begæring om aktindsigt kan afslås af formelle grunde eller med hjemmel i en af lovens undtagelsesbestemmelser. Myndigheden bør også mere frit overveje, om der er noget til hinder for, at der meddeles aktindsigt, selv om myndigheden ikke er forpligtet hertil."

Nå, nu må vi se.

Skulle der ske det, at jeg får bevilliget aktindsigt, er der i realiteten tale om en åben ladeport og som jeg ser det, må det i så fald ende med, at TKG igen bliver lagt på internettet og at samtlige toganmeldelser (med de få undtagelser, der tidligere er nævnt fra min side) også løbende bliver offentliggjort.

Og nu hvor benene allerede har sluppet jorden, må jeg hellere stoppe for denne gang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak