Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aktindsigt i toganmeldelser & Tjenestekøreplan Godstog (TKG) (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2013, 15:56 (3997 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hermed følger næste "akt" i sagen om aktindsigtsanmodning. Nedenfor følger (nederst) det forventelige afslag fra Banedanmark. De havde glemt at forsyne afslaget med klagevejledning; men efter fornyet henvendelse fik jeg en klagevejledning som jeg så har benyttet mig af.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Til
Transportministeriet
Lov- og Kontraktsenheden
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København København K

Jeg klager hermed over Banedanmarks afslag på anmodning om aktindsigt.

For så vidt angår afslaget på anmodning om aktindsigt i fremtidige toganmeldelser for tog der helt eller delvist befarer strækningen Randers-Lindholm, overvejer Banedanmark ikke muligheden for meroffentlighed jf. Offentlighedslovens § 4 stk 1 punktum 2. Toganmeldelser distribueres nu til dags pr. email og det vil således være meget let for Banedanmark at maile de ønskede toganmeldelser til mig. Antallet er sådanne anmeldelser må i øvrigt forudsættes at være meget lavt.

Banedanmark begrunder afslaget med, at der er tale om fremtidige forvaltningsakter. Dette er i og for sig korrekt. Det specielle ved toganmeldelser er dog, at hvis man først får dem 10 dage efter, at de pågældende tog har kørt, har man ikke mulighed for at fotografere de pågældende tog.

Alternativet kunne være, at jeg med meget korte intervaller anmoder Banedanmark om aktindsigt i eksisterende toganmeldelser for dermed at "opfange" alle toganmeldelser, der er udsendt siden sidste aktanmodningsansøgning. En sådan "løsning" synes dog noget omstændig - også for Banedanmark.

Det letteste må for alle parter være at Banedanmark mailer mig toganmeldelserne samtidig med at de mailes til øvrige modtagere.

For så vidt angår afslaget på anmodning om aktindsigt i de tog, der jævnfør Tjenestekøreplan Godstog (forkortet "TKG") helt eller delvist befarer strækningen Randers-Lindholm, mener jeg ikke, at afslag kan gives med begrundelse i "konkurrencemæssige hensyn".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Godsbanen 25, 2. sal, -1
9000 Aalborg


---------- Videresendte meddelelser ----------
Fra: Dir-sek <dir-sek@bane.dk>
Dato: 18. apr. 2013 14.23
Emne: SV: Anmodning om aktindsigt vedr Randers-Lindholm
Til: "thomas.boberg.nielsen@gmail.com" <thomas.boberg.nielsen@gmail.com>


Kære Thomas Boberg Nielsen,

Banedanmark kan ikke imødekomme din anmodning om aktindsigt ifm. fremtidige toganmeldelser.

Med henvisning til Offentlighedsloven kapitel 1 og 2, orienteres det hermed, at aktindsigt omfatter eksisterende akter og ikke fremtidige.

I henhold til Offentlighedsloven §12 stk. 1, nr. 2, kan Banedanmark ligeledes ikke imødekomme din anmodning om aktindsigt i TKG grundet konkurrencemæssige årsager.

Med venlig hilsen

Tania Giron
Direktionsassistent

Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak