Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe (Generelt)

af Jesper KD, 27/5 2013, 19:42 (3984 dage siden) @ Michael Deichmann

Gilleleje Syd mindes jeg heller ikke at have hørt om.


Jeg tror "Gilleleje Syd" er en sammenblanding med "Græsted Syd" der er et forholdsvis(*) nyt trinbrædt syd for Græsted.

(*) det skal nok være >20 år siden det blev etableret :-D :-P

Tusind tak for jeres mange svar og store hjælp.

Ang. Gilleleje Øst/Østerport og Stæremosen:

Jeg har nu søgt videre og kan se på http://evp.dk/index.php?page=helsingor-hornbak-gilleleje-banen---hhgb, at der står, at Østerport senere blev omdøbt til Gilleleje Øst. Der står desuden: "Da man ikke kunne nå til enighed med Gribskovbanen om en fælles station i Gilleleje endte Hornbækbanen ved Østerport trinbræt og det var først den 16. januar 1918 at en ny fællesstation kunne tages i brug".

Det giver mening, da Østerport/Gilleleje Øst er placeret i selve Gilleleje by, hvorimod Stæremosen er placeret i et nyere industrikvarter.

Jeg har desværre ikke ældre køreplaner for Hornbækbanen, men i HTs køreplanshæfte er Østerport aldrig nævnt, og Gilleleje Øst er først nævnt fra 25.9.94*, som Georg også skriver. På HTs trafikkort er Østerport vist til og med kortet fra 29.5.88 (i øvrigt sammen med Stæremosen ved siden af, så det ER forskellige trinbræt). På trafikkortene fra 28.5.89 og frem er Østerport/Gilleleje Øst ikke vist (måske pga. en fejl?), men på kortet fra 28.5.95 og fremefter er trinbrættet med og hedder nu Gilleleje Øst. Nogen, der kan præcisere hvornår i tidsrummet 89-95, at Østerport skiftede navn til Gilleleje Øst?

Jeg har nu også fundet ud af, hvorfor jeg troede, trinbrættet måske havde heddet Gilleleje Syd. Det står der nemlig i Kraks første kortbog over Nordsjælland fra 99, men der er andre fejl med her, så denne udgave af kortbogen er næppe et sandhedsvidne.

* Trinbrættet Havnepladsen lige før Helsingør – 250 m fra Helsingør st. - er også først nævnt i køreplanen fra 25.9.94. Havnepladsen blev etableret i 1990 i forbindelse med den ny busterminal. Her blev en ellers planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station droppet af økonomiske årsager. Ved Havnepladsens etablering fik passagererne fra Hornbækbanen mulighed for adgang til Helsingør Station gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor. Havnepladsen var et stort aktiv for de af banens kunder, der ønskede omstigning til færgen til Sverige. Havnepladsen blev nedlagt 23.5.2004. På det tidspunkyt var der etableret en gangbro i sydenden af Helsingør station, og færgeterminalen er placeret direkte ved spor 1. Nogen, der kan komme med en specifik dato i 1990, hvor Havnepladsen åbnede?

Og nogen bud på, hvornår i 2002-03 Nørgaardsvej trinbræt på Nærumbanen åbnede?

PS! Michael, Pibemose ændrede navn til Græsted Syd fra 2.6.91.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak