Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Manskabslokale for lokofører

af Christian Ahm, 14/1 2011, 02:43 (4850 dage siden) @ Aleksander

Du ser kun på den faktiske køretid, men lokomtivførerarbejde er meget andet. Der skal tjekkes ind, spadseretider, klargøring, rangering, pauser, kørsel, forsyning og meget mere.
Har været på studietur i 2001 til EWS i England. De kørte med 10 nattjenester i træk af 12 timers varighed. De havde en helvedes masse forbikørsler af signaler i stop og de lavede en grusom bunke buler i deres materiel.
Lokomotivførernes arbejdstidsregler er lavet for at beskytte lokomotiveførerne, men så sandelig også for at sikre passagerene, godset og materiellet.
Hvis nu en eller anden tilfældig person udtalte sig om dit arbejde, uden at vide en pind om det og ydermere sige at din arbejdstid var alt for kort, så ville jeg gerne se dit fjæs, når den melding blev leveret.
Men jeg læner mig tilbage og griner over din udmelding, for jeg kan ikke tage dig alvorligt.

Hej Aleksander

Jeg er generelt enig med dig, selvom at det er da rigtigt, at ved siden af vores nabolande så er vi nok lidt forkælet, eller bedre stillet nok nærmere! Jeg syntes at det er fint vi har fået nogle nye regler som er mere specifik for godskørsel, da der jo er stor forskel på hvordan kørslen på virker lokomotivføreren. Og ja jeg vil da gerne indrømme at vores 12 timers vagter er lange, ikke mindst når det køre som det gør lige pt. Men der er en ting som ikke er blevet ændret og det er natturene som stadig kun må være på otte timer, og det er den største forskel fra os og tyskerne. Svenskenes regler vil jeg slet ikke komme ind på, da de er dårligere stillet end de er i polen!

Med venlig hilsen

Christian


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailIndsend billeder

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak