Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur ad havnebanen i Thyborøn (+26 fotos) (Jernbanen i dag)

af KimC, 16/8 2013, 15:31 (3898 dage siden) @ Poul Andersen

Der var selvfølgelig også lys i dværgen i Thyborøn Havn i sidste uge :-)
I øvrigt er mange af de vigtige signaler igennem Thyborøn ekstra beskyttet mod hærværk, idet ungdommen i byen ud mod det barske Vesterhav, tilsyneladende keder sig i fritiden :-(

Det er åbenbart et særligt Thyborøn-fænomen, for signalerne på resten af strækningen er ikke sikret tilsvarende.
Thyborøn er en meget speciel by. En tilflyttet erhvervsdrivende har i mit nærvær udtalt: "Ja, de er jo meget religiøse her, men der står jo intet i Biblen om fremførelse af motorkøretøjer, herunder i spirituspåvirket tilstand. Hvis man har sit liv kært skal man gå ud fra at alle bilister efter kl 19 er mulige spritbilister."
Jeg blev en gang tiltalt af en ubehagelig - stanggdrukken - gut der ville have mit til at skubbe hans bil fri. Den stod på karosseribunden, på en sandbunke med hjulene roterende. Jeg havde mine hunde med, så derfor slap jeg for ubehageligheder. Manden lod bilen stå med hjulene roterende, og gik efter hjælp.
Hvis nogen mangler nøglerne til den Saab 99 ligger de ca så langt vest for spidsen af høfde 54 som jeg kunne kaste.
Kommer på en cykel kigger de indfødte godt nok som om man kom ridende på en diosaur. Man behøver ikke låse en cykel, for de indfødte kan ikke finde ud af hvordan man starter den, eller hvor man skal fylde benzin på.

Hvis en indfødt skal til købmanden, og denne ligger 50 bare meter væk, tager man da knallerten, eller bilen hvis det regner, eller ser ud til regn. Alle kører på benxin i Thyborøn, også børn der må stå på fodstøtten af knallerten, fordi de ikke ville kunne nå styret hvis de sad på sadlen.
Det burde være en guldgrube at sælge benzin i Thyborøn, men tankstationen ser ikke sådan ud. Man kan sikkert få benzin billigere på havnen. Det har godt nok en anden farve, men det kan man jo ikke se når ført det er i tanken. Jow da, det er en speciel by.
Om man kan få de indfødte til at køre med kollektiv trafik? Måske skolebørn og nogen af tilflytterne, og især turisterne der elsker turen hen over tangen. Men for de indfødte er der nu ikke noget som en Puch Maxi. Ja, det skal helst være en Puch Maxi, den kan man få til at løbe ca 100, mens de moderne klumpedumpeknallerter med deres små hjul kun lige kan presses til 90 hvis man er god.
Hvem har så brug for et tog der kun kører 80?

Men hov, det var et etnogrfisk sidespring - dog noget man må tage højde for hvis man gør sig håb om at drive kollektiv trafik i den by. Alligevel, trods alt, kan jeg godt lide den by.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak