Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mørkegrønt i AM-signaler (Var: De sidste AM/DS'er) (Billedegætterier)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/11 2013, 20:29 (3808 dage siden) @ Flemming

Det har man da også gjort tidligere. Siger "lampekontrolrelæ" dig noget?


Da' Gjæst

Ja, ok, jeg kan godt se at den del af teksten kan læses som om man ikke "læste" på lamperne før - det var så ikke min hensigt. lampekontrolrelæet giver en alarm hvis den ene af trådene i en pære sprænger, men har ikke så meget at gøre med de andre målinger (måske Jens kan redegøre nærmere)som ATC systemet fordrer - beklager hvis min tekst vildledte nogen :-D ;-)

Lampekontrolrelæet giver ikke kun alarm hvis en lampe brænder over, men bruges især som sikkerhed for at den rigtige lampe tænder i signalet, bl.a. er det lampekontrolrelæet der sikre at en fastlagt indkørselstogvej automatisk vil blive opløst, her er en af betingelserne at indkørselssignalet viser 'stop' (rød og brandgult lampekontrolrelæ har trukket).

ATC kan afkode signalaspektet ved enten at måle på lampestrømmen, som det sker på stationer. Her vil ATC modulet som regel sidde ud ved signalet og lampestrømløbet vil være ført igennem ATC-modulet. Ved mellembloksignaler er der lavet specielle udtag i relæhytten, som så er ført til ATC-modulet, her er bl.a. lampekontrolrelæerne ført til ATC-modulet.

Andre til sikkert tilføje mange flere tekniske detaljer og finurligheder :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak