Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Station på Nordvestbanen? Lidt hjælp til stedfæstelse!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/1 2011, 17:02 (4843 dage siden) @ Steff

[image]
Svebølle station, 16. oktober 2001, vel ca. et år før den blev revet ned.

Hvis man sammenligner med det gamle foto.

Antallet af døre / vinduer passer, omend der er flyttet lidt rundt på den i årenes løb.

Betragter man 2001-billedet ses fra venstre (fra signalhuset): 2 vinduer for stationskontoret, dobbeltdør til rejsegodsekspeditionen, dobbeltdør til gennemgang og ventesal for rygere, to vinduer til ventesal for ikke-rygere og ialt tre/fire vinduer for stationsforstanderboligen. (Foto fra 1956 viser fire vinduer, medens der ved 2001-billedet synes at være ændret således, at det mindre vindue i tværbygningen er blevet til en dør.)

Går vi herefter til det gamle foto, men ser på vinduer/døre i samme rækkefølge ses stadig de to vinduer til stationskontoret, døre til rejsegodsekspedition og gennemgang, samt de to vinduer for ventesal for ikke-rygere. Herefter følger en dobbeltdør, der vel dengang også har været en del af ventesalsarrangementet, men som formentlig senere er blevet inddraget til stfst.boligen. Sluttelig de sidste tre vinduer til boligen.

Der har muligvis dengang været lidt andre anvendelser og benævnelser for de daværende rum. Eksempelvis er signalhuset endnu ikke bygget, --så den sikkerhed der har været, må have været andetsteds.

Døre og vinduer kan der flyttes rundt på, --det er set mange steder, men skorstene står vist i almindelighed mere stille/fast. Ser vi på skorstenene, ser vi dem på samme steder som dengang.

På 2001-billedet, fra venstre: Halvt dækket af taget: Skorsten for kakkelovn i stationskontoret, helt synlig: Skorsten for rejsegodseksp. Sluttelig, halvt dækkede af taget: To skorstene for stationsforstanderbolig. På det gamle foto genfindes den ene (bageste) skorsten for boligen, medens en anden -den forreste- formentlig er faldet for mere moderne fyringsmetoder. Skorstenen med det ekstra aftræk på 2001-billedet kan enten ikke ses for tværbygningens tag, eller er først opført senere -måske sammen med fjernelsen af den føromtalte.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak