Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Remisen i Helsingør + foto's

af Per Sørensen, 20/1 2011, 17:43 (4816 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej
jeg husker det som at EA 3001 tit holdt i remisen i starten, for den havde ikke mange steder at køre hen. På portene ses tydeligt at der gik køreledning ind.

Ifølge Tommy på Jernbanen blev 3001 leveret 17/9-84, og navngivet "H.C.Ørsted" 19/3-86 i Helsingør.
Første El-plantog på Kystbanen blev kørt dagen efter; - 20/3-86.

I perioden fra levering til plankørsel gik halvandet år med prøvekørsler med målevogne og for at vejr og vind ikke skulle patinere den for voldsomt, har man nok taget den indendørs. Der var også noget værksted derinde.

Da Storebælt blev bygget, var der igen prøvekørsler på stigningen fra Helsingør til Snekkersten.
Da boede jeg ved gennemskæringen noget syd for indkørselssignalet til Hg og en nat ved 2-3 tiden rystede hele undergrunden, så meget at hele huset rystede.

Det var en EA der var kommet med fart på ned fra Snekkersten, med 10 andre maskiner på krogen og så legede man bremseprøve! Ikke morsomt!!

Jeg er fuldstændig enig i det med den voldsomme trafik med godstog og rangeringer.
I dag fatter ingen at der samtidig med persontrafikken, der jo også indeholdt rigtig mange Internationale ekspresstog, blev overført SÅ mange godsvogne.
Stationen var jo ikke specielt lang.

Umiddelbart inden DanLink åbnede var godstog fra Rødby så lange at MZen måtte helt ned på gaden ved færgen med fortoget, mens en MH trak bagtoget over i et andet spor.

Venligst
PED


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak