Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er det en dansk sovevogn - njae .....

af Niels Munch, 21/1 2011, 08:03 (4841 dage siden) @ Lars

Hej Lars,

WLAs4üge var en tysk sovevognstype, leveret i 1950 med 20 eksemplarer til DSG og 20 til USTC.

Vognene var midtergangsvogne med langsliggende køjer, og p.g.a. gangens udformning kaldtes de "Zickzackwagen":

[image]

En nærmere beskrivelse af vognene kan findes via dette link:

http://www.railforum.de/schlafwagen/wlas20.htm .

Hvorvidt sådanne vogne fra DSG har kørt i Danmark, kan jeg ikke svare på, men jeg er sikker på, at ingen har været registreret under DSB.

En oversigt over samtlige Zickzackwagen kan findes her:

http://www.schlafwagen.net/wlas20l.htm .

Men - nu kommer vi til det kuriøse: En vogn af denne type har faktisk været registreret ved en dansk privatbane, nemlig OHJ Bne 281.

Det tyske rejsebureau IAO-Apfelpfeil havde en anselig vognpark, da det krakkede i 1980, herunder også nogle Zickzackwagen. OHJ-HTJ anskaffede som sikkert bekendt vogne herfra, typisk 26,4 m vogne, men også en enkelt ex WLAs4üge, nemlig Apfelpfeils DB Wgü 51 80 09-42 907-8 (tidl. DSG nr. 20310 - DB 51 80 06-56 310-1).

Denne "Gesellschaftswagen" blev istandsat ved OHJ som alm. personvogn med rejsegodsrum under anvendelse af bl.a. "TGOJ-flysæder" fra den forulykkede OHJ B 236.

[image]
OHJ Bne 381 (tegn. nm 1984).

Vognen, der også benyttedes i de gennemgående tog til/fra København, blev udrangeret i 1994.

[image]

[image]
OHJ Bne 281 i Holbæk 22.10.1982 (nm).

[image]
OHJ Bne 281 interieur, Holbæk 15.10.1984 (nm).

[image]
OHJ 45 - Bne 281 - HTJ Bn 72 - Bl 230 i Roskilde, 13.05.1984 (nm).

Belv I interesseret i mere om Apfelpfeils vogne generelt, så se her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,3664580,3665480#msg-3665480 .

Tilgiv, at jeg således "afsporede" emnet lidt; men hellere det end intet ;-) ?

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak