Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Transportudgifter

af Svend Jensen, 21/1 2011, 15:11 (4834 dage siden) @ Dampfmeisteren

Du må meget undskylde, men jeg kan ikke tage det seriøst, at du linker til noget Bjørn Lomborg har skrevet. Der er vel snart ingen, der tager ham seriøst mere, jeg gør ikke i hvert fald. Det er noget useriøst forplumret vrøvl han kommer med, oftest baseret på statistik, som man kan få til at arte sig, som man vil (jeg arbejder selv rigtig meget med statistik!), hvis man ikke har helt rent mel i posen.

På sigt er det jo netop ikke prisen for transport. Man regner jo lige præcis ikke de omkostninger ind der på sigt er forbundet med transporten. I dag koster det det olie/diesel, afskrivning på køretøjet incl. lidt til skattefar, løn og reperationer koster, nix weiter. Men sandheden er jo, at reelt set er omkostningen langt højere. Der er udgifter til oprydningen efter den produktion der har været af køretøjet, oprydning efter alle de tungmetaller, og andre giftige stoffer dæk og udstødning frigiver, udgifter til sygehusvæsen og vejvæsen (delvist dækket af afgifter i dag) når noget går galt og når køretøjet slider på vejen, og ikke mindst de voldsomt store udgifter der vil være til oprydning efter det CO2 transportsektoren har udledt og vil udlede i fremtiden. Der vil være udgifter i forbindelse med langt flere oversvømmelser, voldsomt vejr, nedkøling om sommeren, kolonorme ændringer i flora og fauna etc. etc. Disse bliver i dag ikke på nogen måde afspejlet i det, det koster at transportere vores varer og det er virkelig en fejl af dimensioner, skabt af kortsigtet politik og folk der ikke kan tænke længere end til sin egen navle. Hvis man tog disse omkostninger ind i transportberegninger er jeg ikke det mindste i tvivl om, at eltog til hver en tid ville vinde omkostningsmæssigt (og sikkert også ofte på hastighed).

Det er ligesom om danskere (og mange andre folkeslag) ikke kan tænke på andet end biler, lastbiler og motorveje. Det er blevet en slags universalløsning, lidt ligesom kodimagnyler. Gad vide om det ligger i generne eller hvad det er der er galt...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak