Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt i toganmeldelser & Tjenestekøreplan Gods (TKG) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/2 2014, 08:59 (3685 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra klagen:

Oplysningen om at denne distribution finder sted har jeg fundet i en
offentlig og åben diskussionsgruppe på
internettet, hvor en person, der udgiver sig for tidligere at have været
køreplanschef hos Banedanmark,
bekræfter, at Tjenestekøreplan Gods (TKG) distribueres til ?alle
operatørerne?. Jeg har ikke noget ønske om
at hænge den pågældende ud og vælger derfor indtil videre ikke at oplyse
hans navn i nærværende klage.
Men skulle hans udsagn have betydning for klagens behandling, er jeg
indstillet på at oplyse hans navn.
Citat slut


Der er jævnligt i dette forum diskussioner om, hvorvidt man skal være anonym eller ej. Jeg er udmærket klar over, at dette forum er offentligt, og at BDK, DSB, TS, NSA, PET og Danske Ølentusiaster m.fl. sikkert kigger med, men jeg havde ikke umiddelbart forventet, at et forsøg på at give lidt faglig indsigt i en diskussion vill føre til, at jeg nu skal bruges i et medlems private nærmest korstogslignende kamp mod min tidligere arbejdsgiver, mine gode venner og mine kollegaer indenfor jernbanebranchen. Det vil næppe få flere "gæster" på forummet til at stå frem...

Om selve sagen, så studser jeg egentlig mere over den manglende vilje til dialog og almindelig nysgerrighed, som klagerne emmer af. Det er ikke et "hvorfor er det ikke muligt at gøre som jeg kunne tænke mig" eller et "hvordan kunne man finde en løsning, der kunne tilgodese de ønsker jeg har". Det er i mine øjne mere: "Den store stygge stat skal ændre i sine processer og instrukser, modsætte sig de betalende kunders ønsker, ændre systemunderstøttelsen og påtage sig yderligere administration, for at tilgodese mine personlige ikke-kommercielle behov-agtigt"

Det fremstår desværre også i mine øjne som om, der ikke er klarhed over, hvad det egentlige behov er, og hvad det rent faktisk er man skal bruge.

Adgang til køreplaner er ikke den "ultimative" løsning på udfordringen med "just in time fotografering" af tog. Det er derimod adgang til on-line informationer om hvilke tog, der er hvor, og hvornår de kunne forventes at komme ens næse forbi. Men det er noget helt helt andet. Skulle man virkelig få held til at tvinge større arbejdsbyrder og dyre systemændringer igennem hos Banedanmark, for at få adgang til køreplaner, vil skuffelsen hurtigt blive stor, og så kan "krigen" starte forfra med krav om uhæmmet adgang til oprangeringsplaner, forsinkelsesoplysninger, vognlister, maskinplaner osv osv. I yderste konsekvens - og sat meget på spidsen - efterspørges, at tog ikke må afsendes fra udgangsstationen, før alle privatpersoner med "ikke-kommercielle" interesser har meldt tilbage at de er klar...

Som sådan synes jeg, at det er sørgeligt, at der skal bruges så meget krudt på en sag, der ikke synes gennemtænkt, og som tager udgangspunkt i individuelle behov. Tænk hvad en konstruktiv dialog drevet af faglig nysgerrighed - evt ført gennem Dansk Jernbane-Klub - kunne have medført...

Med venlig hilsen

Lasse Toylsbjerg-Petersen (sidste gang med navn på dette forum :-))


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak