Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals (Generelt)

af Tolpen, 7/4 2014, 11:05 (3666 dage siden) @ ulca

Indtægter fra infrastrukturafgifter svarede tidligere (2010) nogenlunde til 25% af omkostningerne for at drive BDK - og pengene ryger iøvrigt direkte videre til ejeren. Så i det helt store perspektiv, ville det optimale for BDK være, at der ikke kørte nogle tog, idet sliddet på infrastrukturen blev mindre, men betalingen fra staten den samme.

Dette arbejdes der naturligvis på at ændre løbende, men det er svært at finde en god model, hvis godsttransport skal betale det firedobbelte :-)

I forhold til overførsel af Jernbanevogne, så er det både bøvlet og ikke specielt økonomisk. Da hovedparten af godset i dag kommer i lastbiler, må det oplagte være at få trailerne over på jernbanen i Hirtshals. Kapacitet til jernbanevogne på en færge, vil være væsentligt ringere, end kapaciteten til løstrailere, og så bliver det pludselig væsentlig dyrere for kunden, at få godset med.

For hver jernbanevogn, kan der vel principielt stå ca to løstrailere på samme plads /vægt ombord på færgen.

T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak