Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avisartikel om Gedser Remise (Generelt)

af Jakob Møller Jørgensen @, Århus, 8/4 2014, 21:53 (3663 dage siden) @ Aabenraabanen

For det første så kommer bevillingen, som er omtalt i artiklen, fra "Byggeriets Ildsjæle", som med deres baggrund i Realdania næppe ville have bevilget et sådant beløb, havde det været til veteranbanedrift eller til et par vognhaller af "blik", hvor savnede de end måtte være.

For det andet er det i min optik, en noget fattig indstilling at have til jernbanen som industrikulturhistorie, at det kun er det rent driftsmæssige der bør støttes. Selv om det er veteranbanekørslen der er den primære indtægtskilde til bevaringen af materiel, så er bevaringen af jernbanemiljøer som Gedser Remise mindst lige så vigtig.

Hej Erik.

Pengene fra Reeldania gik til renovering af smedeboligen. Det står på hjemmesiden.

Gedser Remise har fra Realdania´s ildesjælepulje modtaget tilsagn om støtte til istandsættelse og renovering på kr. 850.000. Konkret skal pengene bruges til at sætte smedeboligen og selve smedjen i stand for. Smedeboligen skal efter renoveringen være et servicehus, hvor der skal være indgang til museet og receptionen. Selve smedjen skal sættes i stand, så den kommer til at fungere.
nden bygning med tilknytning

Men pengene kunne da lige så godt gå til museums banen og en renovering af deres remiser i Maribo (Jeg skal dog være ærlig og sige, jeg ved ikke hvad tilstand bygningerne er i) eller anden af deres bygninger.

Du mener jeg har en fattig indstilling, det mener jeg nu ikke er tilfældet.
Jeg mener at pengene bør bruges bedst muligt, og i Gedser tilfælde bruges der 800.000 kr. på smede boligen + et stort beløb til renovering af taget, se nedenstående link.
http://folketidende.dk/artikel/14-millioner-eu-kroner-til-gedser-remise

Og i min optik, ville penge blive bedst brugt på de veteranbaner der allerede eksistere, se hvad nogle veteranbaner i England, eller Tyskland kan opbygge.
Man kunne smide telegraftråd op mellem Bandholm og Maribo, eller opbygge et gammelt signal system, med hele pisset og det var bare nogle ideer.
I stedet for at satse på flere forskellige tiltag, så støt dem der allerede eksistere, så vil der både komme mere materiel ud og køre, bedre skinner/sveller og en bedre bevarelse af miljøerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1404
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak