Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avisartikel om Gedser Remise (Generelt)

af UTJ, 9/4 2014, 12:30 (3642 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen

Ja men så står det da Museumsbanen frit at definere et renoveringsprojekt og søge Realdania Fonden. De har også sponseret istandsættelse af Rungsted remise.


Og mit argument er igen, hellere satse på færre veteranbaner, og få dem udbygget. Istedet for der der er flere foreninger der ligger inde for 1 times kørsel af hinanden der skal konkurrer om de samme fonds midler og de samme turister. Jeg er stor tilhænger af konkurrence, det har gjort vores biler og mobiler, bedre og billigere end for bare 10 år siden. Men jeg mener at når der er tale om frivillige foreninger, så er det bedre at forene ens kræfter, på dem måde kan der skabes langt bedre forhold for alle parter.
Jeg er møg hamrende glad for det arbejde Gedser folkene har udført, og de fortjener virkelig meget respekt for det, men nu ligger der 2 foreninger under 1 times kørsel fra hinanden, der tilbyder den samme ydelse, og som skal leve af den samme kunde gruppe.

1) du skal ikke tro at turister kører langt for at tage en tur med et gammelt tog. det er de seværdigheder som ligger i nærheden som bliver frekventeret og konkurrencen er ikke nødvendigvis andre veterantog, men i lige så høj grad strand, legeplads og lignende aktiviteter. Museumsbanen ved nok ikke meget om hvormange af dets gæster som kommer fra sommerhusområdet Marielyst der ligger klos op ad Gedserbanen.
2) de 'gamle' veteranbaner har i den grad forsømt faste anlæg og et troværdigt miljø - det er der fondsstøtten virkelig giver. Mursten gives der til i langt højere grad end køretøjer og der er man på de gamle baner kommet sent i gang og har i øvrigt heller ikke så mange bygninger at tage vare på. Bevares, det er svært både at tage sig af køretøjer og bygninger, men fokus har været på toget og ikke helheden, hvilker nu giver problemer i fondsprojekt-øjne.
3) endelig må man ikke glemme at Gedser remise tilbyder overdækket plads til nogle køretøjer som sikkert ellers ville stå i det fri (dermed ville de ikke eksistere i 2014).
4) det står da Museumsbanen frit for at udvikle sin bane, hvilket jeg også tror de gør og konkret kan det ses i Bandholm.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak