IC4/2 statusrapport (Generelt)
Men når man hver gang lader DSB "støvsuge markedet" sker der præcis intet. For DSB har ikke et alternativ til IC2 og IC4. Dertil er der bundet for store investeringer.
Enig. I realiteten er eneste alternativ afvikling af DSB, hvis den da ikke er påbegyndt. Milepæle er ligegyldige, hvis det ikke har konsekvenser ikke at nå dem. Med andre ord er det ligegyldigt, om togene skrottes eller bare ikke er i drift: Der kommer i flere tog i drift af en konstatering af, en evt. milepæl ikke blev nået.
Men hvis du skal lægge 3,7 mia på bordet til afskrivning af IC4 inden du køber noget andet, er nyt materiel ikke et alternativ for vores gælds pressede DSB.
Mig bekendt skal afskrivning ikke direkte 'lægges på bordet', men reducerer virksomhedens resultat og dermed egenkapital. Til gengæld skal betaling for evt. nye tog lægges på bordet.
DSB har en egenkapital på 5,9 mia. kr. og en rentebærende nettogæld på 11,4 mia. kr. Transportmateriel afskrives over 2-25 år, og den samlede værdi af transportmateriel i DSB Koncern er 13,8 mia. kr. Disse tal er fundet i DSBs årsrapport 2013.
Jeg kan ikke overskue, om gælden er det største problem. Et andet problem kan være modvilje mod at smide noget ud, der er betalt et stort beløb for, d.v.s. en følelse af nederlag og 'lommesmerter'.