Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4/2 statusrapport (Generelt)

af thomash, 13/4 2014, 21:08 (3637 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af thomash, 13/4 2014, 21:24

For at ridse lidt af historien om Fyra op:
HSA som var selskabet der skulle drive højhastighedslinjen mellem Holland og Belgien, blev tvunget grunden økonomiske årsager, til at indgå en kontrakt med det firma som bød ind med det billigste tilbud. Dette var AB. Prisen pr. sæde var omkring halvt så dyr, som højhastighedstog fra Siemens eller Alstrom.

19 Fyra tog blev bestilt i 2004, med forventet levering i 2007. Dette klarede AB ikke, og første togsæt blev leveret i 2009, 2 år efter den først planlagte leverance. Først i 2011 var der leveret togsæt nok til, at man kunne køre halvtimesdrift mellem Amsterdam og Breda i holland. Først i December 2012 var det muligt at servicere den fulde strækning mellem Amsterdam og Bruxelles. Derfra var der kun problemer, og man var nødsaget til at aflyse flere kørsler mellem de to byer, 2/3 dele af afgangene ankom 15 minutter for sent, og op mod 20% af afgangene ankom over 30 minutter for sent. I midten af Januar var halvdelen af afgangene aflyst på grund af fejl på togene, og resten ankom med over en times forsinkelse. På grund af vinteren d. 17. januar var op mod 85% af alle afgangene aflyst.

D. 18. Januar, kun en månede efter at de nye tog var sat i drift som man havde planlagt, valgte man at indstille driften mellem Amsterdam og Bruxelles.

NS lagde ansvaret for alle fejlene over på AB, som lovede at de ville være udbedret inden for få dage. Dagen efter, d. 19. Januar, blev det dog offentligtgjort at det ikke var muligt at udbedre de fejl som plagede Fyra togene, inden for et par dage.

På det tidspunkt var kun 9 ud af de 19 Fyra tog leveret.

D. 31. januar offentliggjorde NS en rapport de havde fået udarbejdet af Mott McDonald og Concept Risk, over de fejl der plagede Fyra togene. Her kan bl.a. nævnes:

-Store problemer med indtrængen af vand i toget.
-Erosion og rust på akslerne, efter få kørte kilometer.
-Elendig montering af både hydrauliske og elektriske kabler i bunden af toget.
-Tekniske forskelle togsættene iblandt, da de var produceret hver for sig, og medarbejderne havde gjort det på sin egen måde.
-Problemer med bremsesystemet, som var designet til 160Km/t og ikke godkendt til 250Km/t som bestilt. Derudover kørte togsættene med nedsat hastighed i vinterperioden da bremselængden var længere på grund af vejret.
-Der var fare for selvantændelse i batterierne som var placeret under passagerafsnittene. Man havde bl.a. et eksempel med et brændt tæppe i et passagerafsnit.

Link til rapporten: http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf (Er primært på hollandsk, men med enkelte engelske afsnit. Billederne taler vist også for sig selv)

Nedenstående billede viser et par andre fejl på Fyra togene.
[image]

Flere billeder kan ses her: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1460513&page=7

Hvis man synes det kunne være en god ide at DSB skulle overtage dem, skulle tage og begynde at spille skak i stedet for at interessere sig for jernbaner!!

/Thomas.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak