Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ellidshøj i dag (Jernbanen i dag)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/4 2014, 08:21 (3637 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ellidshøj er togfølgestation mandag-fredag kl. 5.55-20.17 og lørdag 7.55-16.55 af hensyn til halvtimesdriften på Aalborg Nærbane.

Til næste år nedlægges overkørsel 476 og erstattes af en bro syd for stationsbygningen. I 2016 etableres ERTMS niveau 2, der fjerner samtlige signaler og mærker fra Ellidshøj og, som jeg har forstået det(?), mangedobler kapaciteten af antal tog på strækningen (uden at der dog er tale om "flydende blok", der ikke er en del af niveau 2 men kun niveau 3), og dermed overflødiggør Ellidshøj som togfølgestation. Jeg forventer, at bygningen efterfølgende rives ned.

Så om 2-2½ år er det hele blot jernbanehistorie.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-234-1-ellidshoej

[image]
Ellidshøj set fra syd søndag den 13. april kl. 9.56. Stationen er ubetjent. Når stationen er ubetjent og der ikke er tog tæt ved stationen, viser signalerne følgende: Det fremskudte signal fra syd viser signal nr. 7.2.3. "Hovedsignalet viser "Kør" med høj hastighed" ("én blinkende grøn") og I-signalet fra syd viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - indkørsel"). U-signalet mod nord, der er placeret syd for overkørslen (det er det signal, vi ser på billedet her), viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). Det fremskudte signal fra nord viser signal nr. 7.2.2. "Kør forsigtigt" ("én blinkende brandgul") og I-signalet fra nord viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). U-signalet mod syd, der er placeret syd for overkørslen, viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - udkørsel").

[image]
Sådan ser et sort lyntog ud nu til dags. Ukendt MR/MRD i Lyn 28 på vej mod syd kl. 10.13 syd for Ellidshøj. I forgrunden overkørselssignal for overkørsel 476 (Ellidshøj).

[image]
MFB 5218 i IC 132 kl. 10.33 på vej mod syd ved km 232,2. Til højre Ellidshøjs fremskudte signal fra syd. Til venstre for toget vogterhus 140 (stærkt ombygget i forhold til originalhuset fra 1869).

[image]
Overkørsel 476 set fra vest. Til højre skimtes gavlen af Ellidshøj station.

[image]
Indkørsel til Ellidshøj fra nord. Masser af signaler og mærker, der alle(?) forsvinder i løbet af 2-2½ år. MFA 5075 på vej mod nord kl. 12.02 i Lyn 23. Fotoet snyder lidt: I-signalet er placeret nord for kurven nord for Ellidshøj, hvor strækningen mellem det fremskudte signal og I-signalet er helt lige, så der er fuldt udsyn over alle 800 meter.

[image]
2 grønne i det grønne lyder jo dejligt. Om få år vil udtrykket blive reduceret med i hvert fald én betydning. Indkørsel til Ellidshøj fra nord.

[image]
Lav kvægpassage umiddelbart syd for Ellidshøjs I-signal fra nord. Set fra vest. Den vestlige del stammer fra 1939, hvorimod den østre del er af ældre dato (bemærk granitstenene).

[image]
Overkørsel 476 og stationsbygning set fra nordøst.

[image]
Ellidshøj har fortsat sit emaljestationsskilt og vi bemærker, at det er den model, hvor der er et hvidt areal uden for den røde streg. Til højre har MFB 5289 netop passeret U-signalet mod nord i Lyn 27 kl. 12.59.

Alle fotos: Ellidshøj søndag den 13. april 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Ja- der er unægtelig sket en jernbanemæssig miljøforringelse siden jeg tog et par billeder af Ellidshøj st. i 1978.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

[image]

Begge billeder: Holger B.D. Sørensen, 09.07.1978


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak