Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark? (Generelt)

af esni, Frederikssund, 17/4 2014, 13:53 (3653 dage siden) @ Gæst

Dette Skoda lokomotiv har tidligere været nævnt i en tråd om nye Øresundstog.
http://www.skoda.cz/en/press-room/news/skoda-transportation-closed-an-important-contrac...

Vi har godt nok ikke behov for at køre 200 km/h, men det kan vel også leveres til 160 km/h hvis det skal være.

Et andet spørgsmål er om vi har behov for et lokomotiv der både kan køre på el og diesel?

Mvh

Skoda 109E er naturligvis en mulighed, men er nok en lige så stor outsider som Alstom Prima II.

Hvis der købes nyt, bør det være typer der er TSI godkendt, så der kan købes flere efter 2017. Kendte fabrikater med referencer i Europa er Bombardier, Siemens, Alstom og Skoda. Af dem er favoritterne stadig Bombardier TRAXX III og Siemens Vectron; outsidere er Alstom Prima II og Skoda 109E.
Dual mode er lidt speget, da de fleste LastMile projekter til Europa fokuserer på at kunne ragngere til sidespor med godsvogne, og derfor er de begrænset til omkring 50 km/t og ca 600 kW på diesel. Den eneste undtagelse jeg har set er Vossloh Euroligt, der har 2.8 MW diesel, men vist stadig ikke nogen interessant tophastighed.

Hvis der købes brugt, så er det mest sandsynlige ES64U2 (evt. U4)

Alle brugte lokomotiver skal have indbygget ERTMS mv.
MRCE er vist ved at skifte deres ES64U2 og U4 ud til Vectron. Der er derfor mulighed for at anskaffe ES64U2 herfra. Der kan være en sag med støjstrømme. Svenske og Norske operatører er muligvis ved at erstatte TRAXX II (BR185.2) med ældre Rc3 eller lignende, som er blevet overtallige hos GreenCargo. Disse skal i givet fald ombygges med andre boggier for at kunne køre 180 eller 200 km/t,


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak