Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivfører truet med kniv (Generelt)

af Henrik C, Kolding, 18/4 2014, 18:26 (3655 dage siden) @ Henrik Hansen

I mine øjne så stiller det endnu engang tvivl ved sikkerheden i enmandsbetjente tog, som ikke er bygget til enmandsbetjening.

sådan en gang vrøvl...


Hvorfor er det noget vrøvl - fortæl...

Gerne, fordi en gerningsmand med en kniv truer en lokomotivfører, vender du historien til at handle om at DSB´s spareiver og ligeså påstår at de er ligeglade!

Hvad med busserne, taxaerne, butikkerne osv. som ikke er bygget til "enmandsbetjening"?


Både busser og taxier er bygget så at én person, chaufføren, kan overskue hele køretøjet - hvordan kan én person overskue et 90m langt IC4 togsæt ?

Hvad skal en lokomotivfører overskue? Det er da vist kun lige dørlukning der har hans interesse bagud, jeg vil foretrække at han har fokus rettet fremad.

Hvis gerningsmanden nu har besluttet sig for at "køkkenkniven" skal luftes over for lokomotivføreren, hvad havde det så ændret hvis der havde været en togfører/togbetjent med på toget og skal vi så også ombygge alle togene med "sikkerheds rum" til den personale gruppe?


Hvis der havde været togpersonale på toget, så ville personen med meget ringe sandsynlighed, kunne have skaffet sig adgang til førerrummet. Togpersonalet eller en tilfældig passager kunne så i stedet have blevet vedkommenendes gidsel, men i så fald iblandt andre passagerer og ikke alene i et førerrum.

Hvem skulle forhindre ham? Der var ingen af passagerene der forhindre ham og hvis der havde været en Togfører med, kunne det jo være han havde været 80 m længere nede i toget hvor han ikke kan se hvad der sker!

Hvordan tror du en lokomotivfører vil reagerer næste gang en passager bliver syg, denne gang måske for alvor (det skete faktisk på kystbanen for en uges tid siden), vil lokomotivføreren åbne døren eller lade den forblive lukket - jeg tror den forbliver lukket af hensyn til egen sikkerhed, hvilket er fuldt forståeligt - den syge passager må i så fald håbe, der er andre passagerer der vil træde til.

Det kan desværre være en ubehagelig erhvervrisiko at arbejde "selvstændigt" i rigtig mange brancher og selvfølgelig skal de respektive arbejdsgivere sørge for at medarbejderne har de bedste arbejdsvilkår, men at begynde at skyde skylden på operatøren for at være lideglade, det er en takt for langt ude...


Det er ikke DSB skyld at en bevæbnet mand indtager førerrummet, men jeg ser der som en konsekvens af DSB spareiver - havde der været en togfører med toget, så var den mulighed for at skaffe sig adgang til førerrummet ikke mulig.

Det er noget vrøvl igen... i fly er der ofte meget personale i kabinen, men alligevel lykkes det af og til at nogen trænger ud i cockpittet!

Hvis du utilfreds med den måde DSB driver virksomheden på, så lav en tråd om det, men lad være med at blande tingene sammen.

--
mvh. Henrik C


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak