Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn/Hirtshals (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 22/4 2014, 13:19 (3654 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skulle der komme gang i godstrafikken Hirtshals-Padborg inden 2030, vil noget tilsvarende gøre sig gældende der: Kørsel med diesel Hirtshals-Hjørring og kørsel med diesel under elledninger Hjørring-Padborg - medmindre man medbringer både diesel- og eltraktion eller skifter undervejs. Og igen går der store logistiske fordele tabt.

Lige præcis mht. godstrafikken tilbyder f.eks. Bombardier at udstyre TRAXX-ellokomotiver med dieselgenerator. Godt nok er den maksimale hastighed 40 km/t, men der skal alligevel løbes om i Hjørring og Hirtshalsbanen er kun godt 16 km lang (og endnu kortere til den planlagte godsterminal), så den lave hastighed er næppe det største problem.

Naturligvis ville elektrificering være bedre, men det koster jo også penge, penge der måske er bedre brugt på lidt mere dobbeltspor eller krydsningsspor?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak