Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn/Hirtshals (Trafikpolitik)

af Gæst1, 22/4 2014, 14:46 (3628 dage siden) @ Fysikeren

Skulle der komme gang i godstrafikken Hirtshals-Padborg inden 2030, vil noget tilsvarende gøre sig gældende der: Kørsel med diesel Hirtshals-Hjørring og kørsel med diesel under elledninger Hjørring-Padborg - medmindre man medbringer både diesel- og eltraktion eller skifter undervejs. Og igen går der store logistiske fordele tabt.

Det ville ellers give bedre mening at skifte mellem el og diesel i Hjørring. Hvis du gør det, kan du undlade omløb, og dermed begrænsningen på toglængden (der så kunne blive op til 835 meter Hamburg - Hirtshals). Det kræver blot et "markerboard" hvor togvejen skal ende i fremtiden. Det behøver ikke at være før sporskiftet, men kan være længere mod Sindal, hvis man vil det.

Hvis du insisterer på samme lok til Hirtshals og altså omløb i Hjørring, kan du nok højest komme afsted med ca 720 meter tog.

Med et dækningsbidrag for intermodaltog på mellem 2 og 5%, vil de ekstra meter betyde en del. Samtidig vil forrentningen af et diesellok på Hirtshalsbanen nok være til at håndtere, hvis der kommer de ventede to-tre daglige tog derop, og lokomotivføreren på el-lokomotivet, alligevel skal have pause et eller andet sted på turen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak