Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hovedgård station (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 22/4 2014, 20:59 (3628 dage siden) @ ThomasTT

der er også lokale kræfter her over vest på der kæmper om at få genåbnet Tvis mellem Holstebro og Avlum.


men ikke kun tvis. Jeg mener også der er tanker om både en Holstebro S og N . Med de planer, der er for jernbanen, har Holstebro på sigt mulighed for deres egen mini-metro der uden skift omdanner sig til hurtige tog mod både Aarhus og København i fremtiden.

Problemet er selvfølgelig bare, at selvom der trods alt er en holdningsændring i gang til fordel for jernbanen, så er det stadig en langsom proces. Alt for mange, især i Jylland, tænker stadig hele tiden kun biler

Tja, og hvis der gøres alvor at af etablere hele fire stationer i Holstebro, så er jeg ret bange for, at de fleste vil blive ved med det.

Holstebro er for lille en by til at generere nogen synderlig intern trafik. Selv i Odense er der overvejelser om at nedlægge de små standsningssteder i byområdet (Fruens Bøge og Højby) fordi passagertallene er ringe og stoppene hindrer en bedre trafikafvikling.

Trafikstyrelsens nylige vurdering af mulige åbninger og lukninger af stationer skal langt fra tages som de ti bud, og der er masser af lokale forhold at diskutere. Men den grundlæggende tanke bag - at vurdere stoppene ud fra om de giver større ulemper end fordele - er sund. Hvad nytter det at få et stop med 100 passagerer om dagen, hvis det får 200 andre til at opgive bumleren... Hurtigere og bedre drift mellem de lidt større stationer er for den samlede kollektive trafik langt mere interessant.

Hvad Hovedgaard angår, så er eksemplet mere værd at diskutere, idet byen har mange af de træk, som har givet succes i Hinnerup og Hedensted, selv om den er noget mindre, nemlig en selvstændig by inden for pendleroplandet til en eller flere større byer. I Hovedgaard er der oven i købet den fordel, at man ligger dårligt for motorvejsforbindelsen og at den kollektive busservice er ret langsom.

Hovedgaards problem i forhold til Trafikstyrelsens analyse er dog at byer, der ligger på en strækning med høje passagertal næste altid vil vise negativt resultat, fordi relativt mange mennesker bliver sinket af stoppet i forhold til antallet, der stiger på. Og så at man nok vil være ret forsigtig med at øge presset på længdebanen (selv om de lokale advokater her fremfører, at det ikke vil tage mere kapacitet, end det man vinder, når MR endelig en gang bliver afløst som regionaltog på strækningen af noget hurtigere og bedre accelererende).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak