Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Skalborg-Svenstrup i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2014, 11:49 (3617 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 29/5 2014, 12:16

I jagten på de sidste signaler og mærker på strækningen Randers-Aalborg var turen i dag kommet til de standsignaler, der igennem længere tid har været opsat i forbindelse med en La 80 i km. 241,8-241,0 mellem Skalborg og Svenstrup.

Er der i øvrigt nogen, der ved, hvornår denne La 80 blev etableret? Den gælder kun for det sydgående spor og er etableret på et tidspunkt efter 7. juli 2013.

Man kan jo finde den eksakte etableringsdato ved at kigge i gamle La'er. Jeg gætter på, at de tidligere La ligger i et eller andet elektronisk arkiv, som ikke umiddelbart er offentligt tilgængeligt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-239-2-244-1-svenstrup-skalborg

[image]
Uddrag af dagens La.

[image]
Del af strækningen Skalborg-Svenstrup set mod syd fra bro 21170 Hjortevej i km ca. 242,55. I det fjerne ses standsignal 16.2.2. "Hastighedsnedsættelse begynder". Til venstre MFA 5016 i et pinligt rettidigt IC 109 Aarhus-Lindholm.

[image]
MFB 5238 passerer den 800 meter lange hastighedsnedsættelse med 80 km/t i pinligt rettidigt Lyn 26 Frederikshavn-Københavns Lufthavn, Kastrup.

[image]
Bagskud af ovenstående. Toget har netop passeret km 241,6. I baggrunden bro 21166. I 2019 er hastigheden her 200 km/t og i 2023 er landskabet fyldt med elmaster.

[image]
Hastighedsnedsættelsen til 80 km/t skyldes "sporets tilstand". Her ses sporet fotograferet fra bro 21166 i km ca. 241,33.

[image]
Standsignal nr. 16.2.4. "Hastighedsnedsættelse ophører" i km 241,0.

[image]
MFA 5049 i pinligt rettidigt IC 128 Lindholm-Københavns Lufthavn, Kastrup nærmer sig standsignal nr. 16.2.4. "Hastighedsnedsættelse ophører" i km 241,0.

Alle fotos: 29. maj 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak