Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt i toganmeldelser & Tjenestekøreplan Gods (TKG) (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 5/6 2014, 00:38 (3604 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas Boberg Nielsen skrev 04/06-2014:

Som det fremgår, er der givet aktindsigt i TKG. Der er samtidig givet afslag på aktindsigt i toganmeldelser.

Jeg glæder mig over, at Banedanmark denne gang har taget konkret stilling til, hvad man vinder, i form af hemmeligholdelse operatørerne imellem, ved ikke at offentliggøre TKG, når man alligevel fordeler samme TKG til operatørerne. Desværre tog de ikke stilling til dit eksempel på, hvordan man kan anonymisere tjenestekøreplaner og/eller toganmeldelser.

Banedanmark nævner ønsket om at hemmeligholde konkurrencefølsomme oplysninger. Men lokomotiver, vogne og/eller gods er oftest forsynet med virksomhedsnavne, -logoer og/eller -hjemmesideadresser. Der ligner for mig rullende reklameskilte snarere end et forsøg på at udføre en transportopgave i al ubemærkethed. Jeg bidrager gerne med billeddokumentation.

Banedanmark bemærker, at køreplaner og toganmeldelser afslører, hvorfra og hvortil et tog kører, samt togets belastning og derved et groft skøn over godsets forventede, maksimale vægt. Men også de transportvirksomheder, der bød på opgaven uden at få den, må vel i forvejen have haft kendskab til transportstrækning og godsmængde, for hvordan skulle de ellers kunne byde på transportopgaven? Også observationer af toget "i marken" afslører transportstrækningen og eventuelt også godsets type og omtrentlige mængde.

Banedanmark nævner tyveri fra togene. Det er første gang, jeg har hørt tale om det, bortset fra tilfælde ved tyske jernbaner under Anden Verdenskrig. Forekommer det i virkeligheden, eller er det bare et tænkt eksempel?

Banedanmark skrev:

Hertil kommer overvejelser i relation til sikkerhed omkring jernbanen, herunder transport af farligt gods, f.eks. i relation til terrorberedskab. Dette er grundet i den høje detaljeringsgrad i de indeholdte oplysninger (jf. afsnit om TKG).

Her synes jeg Banedanmark spiller dumme. Der har ikke været tale om, at vognlister skulle offentliggøres. Af tjenestekøreplaner og toganmeldelser kan man kun udlede, om der transporteres personer eller gods, men ikke hvilken slags gods.

Jeg har flere kommentarer, men det er blevet sengetid.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak