Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg - nu Vejen (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/7 2014, 19:59 (3564 dage siden) @ Jens V

Her et udsnit af den originale tegning af sportavlen i Vejen, fra før strækningen fik linieblok, her ses angivelse af tableauer på signal L og K

[image]

Sportavlen var forberedt for signalblok ved etableringen i 1989, men måtte alligevel ændres ved etablering af linieblokken i 1997, hvorved fastlægningstableauet forsvandt.

Jeg kan ikke se for mig, om stump-togvejen i Vejen og Bramming måske "fastlægger" isolationstableauet lige før U-signalet, og at det er grunden til, at det ikke er nødvendigt. Som nævnt har jeg hørt netop de få isolationer i Tjæreborg som begrundelse.

Iflg. sikringsplanen fra 1989 fastlægges kun '12' isolationen ved indstilling af den korte udkørselstogvej.

Jeg har ikke lige adgang til Tjæreborgs lokalbeskrivelse, men vil ved lejlighed se, om der findes en forklaring dér. Om end der nok står nogenlunde det samme, som du citerede fra Vejen.

Endelig kan det jo være, at andre i forum ligger inde med de vises sten...? :-)

Det kunne være interessant at få en forklaring på hvorfor man valgte at udstyre U-signalerne med fastlægningstableauer, for siden hen at fjerne dem igen - i hvert fald nogle steder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak