Skørping - ny parallelvej og ny vejunderføring (Jernbanen i dag)
Jeg sidder og kigger på Banedanmarks side om projektet og kan ikke helt blive klog på det. Nedlægger man et spor for, at kunne bygge en vej langs banen fra Hyldalsvej til Himmerlandsvej?
Har der ikke været et ramaskrig hos de lokale over, at de skal til, at have en stor ny vej ind igennem deres "skovområde" i byen?
Kære Christian
Nej, der bliver ikke nedlagt spor i Skørping i forbindelse med nedlæggelse af overkørsel 453 og etablering af en vejunderføring syd for overkørslen og etablering af en ny vej langs med jernbanens vestside. Den nye vejforbindelse mellem Hyldalsvej og Himmerlandsvej etableres oven på en eksisterende stiforbindelse. Den nye vej er imidlertid noget bredere end den eksisterende sti og det manglende areal tages af de private grunde vest for banen. I den forbindelse er Himmerlandsvej 1 (tidligere vogterhus 134a) nedrevet og Himmerlandsvej 3 er eksproprieret og nedrevet.
For så vidt angår selve vejen, der skal føres under banen via den nye vejunderføring, har denne vej ikke givet anledning til lokal kritik, hvilket sikkert skyldes, at arealet har været afsat til formålet i omkring 90-95 år.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Til venstre ses den daværende sti langs banen vest for denne. Carporten til venstre i billedet er nu nedrevet. I baggrunden ses til højre vogterhus 134a (Himmerlandsvej 1) og til venstre herfor Himmerlandsvej 3. Begge ejendomme er nu nedrevet. 6. marts 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Den nye vejforbindelse fra rundkørslen vest for byen hen til jernbanen set mod øst hen mod jernbanen, der ses i baggrunden. 17. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.