Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Trinbræt på Hornbæk- og Nærumbanen - og Fakse/Faxe (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2014, 06:33 (3559 dage siden) @ Jesper KD

Østerport st. var midlertidig endestation for Hornbækbanen 11.7.16-16.1.18, mens Gribskovbanens endestation blev flyttet til fælles endestation, og fra 1918 skiftede den til Østerport.

Det lyder helt forkert i mine ører!
Den nuværende Gilleleje Station har altid været endestation for Gribskovbanen!
Det er muligt at Hornbækbanen i første omgang kun blev ført frem til "Østerport st." fordi der vitterligen var problemer med at blive enige om deling af stationen i Gilleleje, som iøvrigt også lå i vejen for en fornuftig indføring af Hornbækbanen.
Det blev dog løst og en ny (den nuværende) stationsbygning blev bygget og Hornbækbanen blev ført helt frem til stationen.
Det var et overgangsspor fra Gribskovbanen til Hornbækbanen på stationen, men ellers var sporene omhyggeligt opdelt i GDS spor og HHGB spor.
Først med Lokalbanens ejerskab af begge baner blev sporene lagt om så man kan køre igennem som det sker idag.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak